Főoldal
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Játék
FAQ
Jellemzők
Követelmények

Karakterek
Fajok
Skills
Perks
Traits
Attributes

Mágia
Tiltott művészet
Thought magic
Tribal magic
Divine magic

Világ
Történelem
Helyszínek
da Vinci naplója

Játékleírás
Harc
Frakciók
NPCk
Tárgyak

Háttérinfók
Chatlog
Q&A
Interjuhuk

FAQ


Néhány fontosabb kérdés a játékkal kapcsolatban..


1.0 A játékról

Milyen játék is a Lionheart?
A Lionheart egy PC-re fejlesztett CRPG, melyben egyetlen egy karaktert hoz létre a játékos, s azzal játssza végig a történetet. A történet során a karakter tapasztalatokat nyer, s egyre erősebb lesz. Nagyon sok lénnyel lehet találkozni a játékban, melyek információkat, küldetéseket adnak, de lesz olyan is, amellyel egyszerűen meg kell küzdeni. Az is előfordulhat, hogy e világ más szereplői hajlandóak lesznek csatlakozni hozzád kalandjaid során. Döntéseid határozzák meg, hogy hogyan is fejlődik a karakter, s hogyan képes majd megbirkózni e világ támasztotta akadályokkal..

Ki készíti a játékot?
A Lionheartot a Reflexive Entertainment fejleszti. A Black Isle egy csapatot alkot a fejlesztővel, és a BIS a felelős a kiadásért. Míg a RE a felelős a játékmenet legnagyobb részéért, és a fejlesztői döntésekért a BIS felügyeli a fejlesztést, és minden támogatást megad annak érdekében, hogy a lehető legjobb játékot kapják meg a játékosok..

Mi az a RE?
Egy játékfejlesztő cég, mely Californiában található, nevükhöz fűződik a Zax, és a ST Away Team létrehozása, honlapjuk a www.reflexive.net.

Mi az a BIS?
A BIS az Interplay szerepjáték fejlesztő részlege. 1996-ban alakult, és a Fallout 2 1998-as kiadása után vette fel ezt a nevet. Fejlesztéseik: Fallout 1-2; BG és IWD sorozat..

Várhatóan mikor fogják kiadni a Lioneartot?
A megjelenés időpontja 2003. augusztus 12.

Milyen platformokon jelenik majd meg a játék?
Csak Pc történt a fejlesztés, s nem is tervezik bármilyen más platformon megjelentetni.

2D vagy 3D a játék?
2D játék. A Velocity Engine egy különlegesen elkészített, előre renderelt hátteret használ hogy létrehozza a játék dinamikus és gyönyörű világát. A karakterek lényegében 3D karakterek, de 2D képpé átalakítva..
(Vissza a tetejére)

2.0 A Lionheart világáról

Hol játszódik a játék?
A Lionheart egy olyan XVI. századi Európában játszódik, melynek a történelme a miénkből kiindulva végül máshogy alakult. A Lionheartban egy Szakadásnak nevezett kataklizma következtében nagyon sok dolog megváltozott a mi világunkhoz képest. A Lionheart történetéig vezető történelem nagy része hasonló a mi világunk történelméhez, de semmi sem pontosan ugyanolyan. A játékos történelmi helyszínekre látogathat, történelmi figurákkal találkozhat, mítikus szörnyek ellen harcolhat, de semmi sem lesz épp olyan, mint ahogy azt a mi történelem könyveinkben írták..

Pontosan mi is történt a Szakadás során?
Ennek pontos részletezése tönkretenné a játék történetét is. Lényegében a XII. században, egy háború során egy meglehetősen kis helyre gyűjtöttek össze néhány ősi arcane tárgyat, s ez szakadást idézett elő abban a valamiben, amit mi a valóság szövetének hívunk. Meglehetősen rövid ideig fantasztikus, azidáig irreálisnak tartott dolgok szabadultak rá világunkra, mindenféle szellemi lények és nyers mágia áramlott a Földre. Erre az eseményre hivatkoznak szakadásként. Mivel saját anyagi valóval nem rendelkeztek e szellemi lények beköltöztek a környező világ lényeibe és tárgyaiba. Ráadásul a világ egyes részei a mágia hatásának köszönhetően teljesen megváltoztak, goblinok és trollok hordái rontottak a sötétségből a gyanútlan városokra, s az emberiség jövője örökre megváltozott..

Mi volt úgy általában véve a Szakadás hatása?
A játék világában már néhány évszázad eltelt a Szakadás óta. Nagyon sok helyen a hajdan elpusztított városok helyén újak épültek. Más helyeken semmi más nincs, csak romok. Az emberiség négy különböző fajra szakadt, s még mindig szenved a tudatlanságtól az ismeretlentől való félelemtől. Nagy hatalommal bíró csoportok, mint pl. az Inkvizíció és a Templomosok rendje alakult meg, nagyjából akkor, mint a mi történelmünkben, bár jóval erősebbeknek tekinthetőek. A céljaik azonban mások.. az Inkvizíció a mágia használatának eltüntetéséért harcol, a Templomosok célja pedig hogy megakadályozzák egy újabb szakadás bekövetkeztét. Európa birodalmai még léteznek, de mindegyikük jóval gyengébb, mindegyiket befolyás alatt tartja valamilyen hatalmi csoport, s alig észrevehetően, de változáson esnek át.. A Szakadás hatása az Európán kívüli világra igen változó..

Milyen most a világ?
A világ jóval sötétebb és reménytelenebb, csalárdabb hely, mint a mi történelmünk XVI. századi Európája.. A szörnyek, démonok és a boszorkányság valóban léteznek, s nemcsak a parasztok rettegnek tőlük babonás félelemben élve. Az emberiség - védve magát az ismeretlentől - összezsúfolva él a jóval erősebben védett és körülzárt városokban. A hatalmi csoportok, az egyház és a kormányok igyekeznek befolyásukat egymásra, és szerte a világon is kiterjeszteni. Titkos társaságok jöttek létre, melyek támogatják a mágiahasználatot mindazon csoportokkal szemben, melyek ellenzik azt.. Úgy általában véve Európa nem az a kedves hely, ahol szívesen él az ember..

Van valami, ami stimmel a két világ történelmében?
A legtöbb esetben a Lionheart világának történelmi eseményei párhuzamosak a mi világunk történelmének eseményeivel. Ráadásul, bár ez meglehetősen ritka, sok olyan személyiség, ami valamilyen oknál fogva híres volt a mi világunkban, sajátos történelmi szereppel bír a Lionheart világában is..

Van valami földrajzilag megegyező helyszín a Lionheart világában?
Lionheart világának helyei, és helyszínei durván e világ földrajzi megfelelői, ámbár a Szakadás elpusztította Európa városainak és népességének nagyobbik részét. Ráadásul néhány jelentősebb földrajzi változás is végbement. Például Franciaország északnyugati darabja és Anglia jó része az óceánba süllyedt egy szörnyű földrengés következtében. Az emberek ugyanakkor hajlanak arra, hogy a katasztrófák után a romokon építsék újjá városaikat.. s számos esetben most is ez történt. Nagyon sok dolog hátborzongatóan hasonló, de semmi sem pontosan ugyanaz..

Hány féle lény ellen lehet majd küzdeni?
Sokféle. A rossz fiúk mintegy 100-féle variációját pofozhatjátok végig a játék során. Ezek a lények a történelmileg-pontos-mítikus lényektől kezdve, az élőholtakon keresztül az emberiség fura képviselőivel bezárólag bármik lehetnek..
(Vissza a tetejére)

3.0 A SPECIAL rendszerről

Mi is az a SPECIAL rendszer?
A SPECIAL annak a karakter fejlődési rendszernek a neve, ami a Fallout 1 és 2 játékban tűnt fel. Osztálynélküli rendszer, ami a statisztikákat, skilleket, perkeket és traiteket használja hogy meghatározza egy karakter erősségeit, illetve gyengéit. Ha esetleg kíváncsiak lennétek rá a SPECIAL egy betűszó, melyek a karakter elsődleges tulajdonságait jelentős szavak kezdőbetűiből áll össze: Strength (erő), Perception (észlelés), Endurance (állóképesség), Charisma (karizma), Intelligence (intelligencia), Agility (fürgeség) , és Luck (szerencse).

Miért is kéne, hogy érdekeljen a SPECIAL rendszer?
Hát, ha télleg érdekel a szerepjáték, akkor nem árt ha érdekel a dolog, mivel ez egy kipróbált és hiteles rendszer, ami kiemelkedő fejlődést és rugalmasságot ad a karaktereknek. És persze ezt használtuk a Falloutban is, ami über sirály cucc volt. Ha nem szeretetik a szerepjátékokat (akkor feltehetőleg rossz FAQ-t olvasgattok ippen) csak higgyétek el nekünk, hogy ez a rendszer télleg über sirály..

Vannak új skillek?
Annak érdekében, hogy helyet biztosítsunk a mágiának, illetve a középkori hangulatot fokozzuk szükséges volt néhány új készség applikálása, valamint néhány régi (főként fegyverhasználati) skill eltávolítása.

Hány, és milyen perkek vannak?
A karakter minden bizonyos számú szint után kap egy perket (különleges képesség/jellemző). Ezek a karakter által felvehető speciális képességek hatásuk és jellemzőik szerint igen sokfélék lehetnek. SOKFÉLE perk van. Néhányak ugyanazok mint a régiek, néhányak mások, és van néhány olyan magas szintű perk is, ami segít jobban specializálni, egyedivé tenni a karaktert.

Van a karaktereknek kiemelt skillje (tag skill)?
A kiemelt skillek azok, melyekben igazán jó a karakter. Ezeket a játékos a karakter létrehozásakor választja ki. Tehát a válasz igen, vannak tag skillek..

Vannak traitek a játékban?
Naná. Fajtól függően a játék elején kell kiválasztanod a meghatározott számú traitet. A traitek a perkekhez hasonlóak, kivéve azt, hogy egyaránt vannak pozitív és negatív hatásai is a karakterre, így még egyedibb figurák hozhatóak létre.

A Falloutban nem volt mágia, vagy varázslatok.. hogyan működik ez a Lionheartban?
A karakter olyan skilleket vehet fel, amely bizonyos típusú varázslatok használatához kapcsolódik. A készség szintje szabja meg, hogy milyen erős az adott varázslat, mennyire lehet, vagy éppen nem lehet ellenállni, és egyéb ilyen dolgok..

Hány és milyen varázslatok lesznek?
Közel 60 különböző varázslatot terveztünk a játékba. Ennél végül jóval kevesebb lett, de ezek a karakter fejlődésével együtt lesznek egyre erősebbek, fejlettebbek.. Így ahelyett pl. hogy van 5 különböző gyógyító varázslat, lesz egyetlen, amely egyre erősebb és jobb hatású lesz a készség fejlődésével..
(Vissza a tetejére)

4.0 A játékmenetről

Milyen nagy a világ?
A játék kilenc nagy területből áll, s több mint 100 térképet tartalmaz. Általában véve a játék területe nagyon nagy, s megtalálható benne Európa, illetve a környező vidék mindenféle területe..

Várhatóan mennyi lesz a játékidő?
A single player játékot kb. olyan hosszúra terveztük, mint a Fallout, vagy mint az IWD játékidejét. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos játékos olyan 40-60 órát tölthet el a történet fő szálával.

Mekkora a párbeszédes és történet alapú részek aránya a harchoz képest?
Nagyon nagy számban lesznek olyan területek, melyek elsősorban, és igen nagy mértékben harc orientáltak, de lesz sok olyan terület is, ami párbeszéd alapú.. Próbáltunk elérni valamiféle egyensúlyt, hogy a játékos ne érezze azt, hogy csak küzdeni kell, de ne gondolja azt sem, hogy akció híján egy egyszerű kalandjátékot játszik.

Hogyan működik a multiplayer?
A multiplayer lehetővé teszi négy játékos számára, hogy közösen végigjátsszák single player játékot. A játék harcrendszere hozzáigazítja a csapat szintjéhez az összecsapást, és a támadó szörnyek szintjét (nehézségi fokát), úgyhogy magasabb szintű karakterekkel újrakezdve a játékot, még mindig jelenthet kihívást a dolog..

A Lionheart csapatjátékon alapszik?
Igen is, meg nem is. A játék kezdetekor mindenki egy karaktert hoz létre. A játék során aztán lesz arra lehetőség, hogy e világ más szereplői is csatlakozzanak a játékos karakterhez (esetleg csak bizonyos küldetésekhez), de ez a játékos döntésén múlik. Lehet majd mágikus segítőket is idézni a harcok során. Szóval ha valaki csapatjátékos, megteheti, épp úgy, ahogy egyedül is végigvihető a játék.. (Szubjektív komment: nagy lószart. A csapat rész hihetetlenül gyenge, persze, fel lehet venni csapattagokat, némelyik még jópofa is, de SEMMIT nem lehet velük kezdeni, a sima állj/kövess parancsokon kívül.. nincs irányítás, nincs inventory rendezgetés.. gyakorlatilag csak ágyútölteléknek jók.. ).

Vannak jellemek? Lehet gonosz a karakter?
Nincs olyan statisztika, vagy képesség ami azt jellemzi/méri, hogy gonosz vagy-e, vagy jó. Ha gonsoz akarsz lenni, hát tedd azt.. de számolj azzal, hogy lesznek következményei, éppen úgy, mint a való világban.

Milyen kihívásokat rejt a játék? Megoldhatóak ezek többféle módon is?
A legtöbb esetben többféle módon is megoldható a játékos elé kerülő probléma. A kihívások nagyon sokféle formában jelentkezhetnek: harci helyzetek, küldetés tárgyak/információk megszerzése, rejtvények megoldása..

Milyen tárgyak lesznek?
A Lionheart széles választékkal rendelkezik azokból a tárgyakból, amit az ember egy ilyen középkori világtól elvár. Lesznek különféle fegyverek, páncélok, pajzsok, bájitalok, tekercsek, és ékszerek. Nagyon sok tárgyat megfertőzött a mágia, vagy éppen valamilyen szellem, így ezek különleges képességekkel is bírnak. A játék egy igen bonyolult tárgy generáló rendszerrel bír, mely szó szerint ezer és ezer különféle tárgy létrehozására képes. Az így generált tárgyak mellett még számtalan, legendás tárgyat is birtokolhatunk.

Újrajátszhatóság?
Naná. A rendszert úgy alakítottuk ki, hogy a karakter a 60 szintig fejlődhet. Igazából a single player játékot úgy tervezzük, hogy a karakter nem juthat tovább a 20-25 szintnél (Na EZ nem így van). Ráadásul a tárgyak is egyre erősebbek lesznek, ahogy az őket megtaláló karakter is egyre erősebb. A játék világa is máshogy tűnik elő a különböző típusú karaktereknek. Így azoknak az embereknek, akik nagyobb kihívást szeretnének, vagy egy másik karaktert szeretnének kipróbálni, nagyon sok tennivalójuk lehet az újabb és újabb játékok során..

Kell ennem, vagy innom, vagy más egyéb ilyen dologgal foglalkozni?
Nem, bár aludni tudtok majd, ha akartok..
(Vissza a tetejére)

5.0 Egyebek

Ez a játék nagyon a BIS: Torn projectjére hajaz..
Nem.. a Torn egy BIS fejlesztés munkacíme volt. Az egyetlen hasonlóság a két játék között a SPECIAL rendszer, és a fantasy környezet. Mindezeken túlmenően a világok teljesen eltérőek, mint ahogy a történet, a szörnyek, a varázslatok, az engine ésatöbbi, ésatöbbi.. Semmi közük nincs egymáshoz.

Ez az a játék, amiről azt pletykálták, hogy Fallout Fantasy?
Hát, a Lionheart átmeneti neve/címe valóban ez volt. Meglehetősen lenyűgöző volt látni, ahogy valami fórumon megjelent, hogy ez egy hack-n-slash PS2 játék lesz egy apokalipszist követő világban, ahol létezik a mágia is.. Egyszerűen azért volt FF a neve, mert a SPECIAL rendszert használtuk fel egy középkori környezetben.. de ez a név kizárólag csak belül volt használatos, a fejlesztés során..
(Vissza a tetejére)



Fordította / írta: Kwish
2003.10.27.