Főmenü
Frissítések
Hírek
Cikkek
Társoldal hírek
Végigjátszások

Aloldalak
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Társoldalak
WoW Hungary
Morrowind HQ
SW: Galaxies
Baldur.hu
Fallout HU
Dungeon Siege 2
Oblivion HQ

Egyebek
Linkek
Impresszum

2007.08.25. - Kwish

The Broken Hourglass - Pont-vásárlásos stratégiák


A The Broken Hourglass hivatalos oldalának eheti frissítésében a pontvásárlásos karakter építgetés rejtelmeibe avatják be a tisztelt nagyérdeműt. Lássuk.


A The Broken Hourglass-ban minden játszható karakter tapasztalati pontot szerez, melyet a karakter alapjellemzőire és különleges képességeire (trait) költhet el. Bár a szint-követő (level-path) rendszer automatikusan elkölti a karakter pontjainak cirka kétharmadát, a játékosoknak még mindig lesz lehetőségük dönteni arról, hogy milyen új képességeket, jellemzőket és különleges képességeket vásárolnak.

De mit jobb, mit érdemesebb vásárolni? A négy alapjellemzőt jobb erősíteni (ezek az erő, a fürgeség, a szívósság és az ítélőképesség), vagy inkább a harminc-egynéhány skillből és képességből érdemes vásárolni, melyek szinte mindent befolyásolnak a mágikus védelmi képességektől kezdve a diplomáciáig bezárólag?

Az első pillantásra úgy tűnik, hogy az elsődleges alaptulajdonság fejlesztése lehet az igazán nagy dobás. Végül is minden elsődleges alaptulajdonság valamilyen bonuszt jelent számos másodlagos képességnek, s ez elég jó megtérülést jelent a befektetett tapasztalati pontok ellenében. Az elsődleges alaptulajdonság pontok vásárlása ugyanis egyszerre fejleszt több fontos jellemzőt is. Az ítélőképesség pontok vásárlása nemcsak jobb szociális skilleket eredményez, hanem több manát is jelent a karakter számára.

Érdemes ugyanakkor azt is észben tartani, hogy viszonylag kevés olyan statisztikai próba van, ami közvetlenül az elsődleges alaptulajdonság értékekhez kapcsolódik. A legtöbb harccal, varázslattal, vagy diplomáciával kapcsolatos próba meghatározott, specifikus másodlagos skillek értékeihez kapcsolódik, és ha valaki vásárol egy pontnyi erőt, akkor az nem jelenti ugyanazt, mintha egy pontot vásárolt volna a pusztakezes harci hatékonyság skillben.

Akkor inkább a másodlagos skillekbe érdemes fektetni? Az biztos, hogy némelyikük fejlesztése nem olyan költséges, mint az elsődleges alaptulajdonságok növelése, s lehetővé teszik a karakter számára, hogy közvetlenül néhány kulcs fontosságú dologra specializálódjon. Egy elkötelezett íjász hosszú távon jobban jár, ha az Íj pontosság skillt fejleszti, mintha egyszerűen csak egy csomó fürgeség pontot vásárolna. És ami még fontosabb, van néhány olyan másodlagos skill és képesség - mint például az öt mágikus skill, valamint a Szerencse és a Rejtőzködés - amelyeknek egyáltalán nincs ilyen megalapozó elsődleges alaptulajdonsága. Ha ezek valamelyikét fejleszteni akarja a játékos, akkor közvetlenül ezekre kell elkölteni a pontokat.

Az óvatlanok számára azonban a másodlagos jellemzők kiválasztása és rugalmassága félrevezető lehet. Ha valaki túl sok különféle jellemzőt fejleszt, de így túl kevés pontot költ el egy-egy képesség fejlesztésére, akkor végül úgy találhatja, hogy szerencsésebb lett volna inkább az elsődleges alaptulajdonságokra költeni a tapasztalati pontokat.

A legtöbb szint-követő (level-path) fejlesztés az elsődleges és másodlagos képességeket egyesíti, oly módon, hogy a kiválasztott másodlagos jellemzők fókuszálnak leginkább az adott karakter útra, vagy azok adják meg az adott karakter fejlesztésének "ízét". Azok a játékosok, akik a kötetlen pontvásárlásos rendszert használják a főhős esetében, kitapasztalhatják, hogy milyen kombináció lehet a koncepciójuknak a legmegfelelőbb, míg a szint-követő (level-path) fejlődést használók eldönthetik, hogy a megmaradt pontjaikat egy, vagy két elsődleges alaptulajdonság fejlesztésére fordítják, vagy pedig a másodlagos skillekre költik - ideértve azokat a képességeket is, melyeknek esetleg semmi köze sincs ahhoz a karakter típushoz, melyhez a szint-követő rendszer kapcsolódik.

A harmadik (egy sokkal specializáltabb és korlátozottabb) lehetőség, hogy a pont bonuszokat a karakter különleges képességeinek (trait) megvásárlásával szerezze meg a játékos. Egy maréknyi trait (valamiféle diszkontált arány mellett) egyszeri bonuszt jelent a skilleknek és az elsődleges alaptulajdonságoknak - tipikusan ezek vagy a karaktergeneráláskor érhetőek el, vagy pedig ha a karakter megfelel bizonyos előfeltételeknek. Például a Megfélemlítés trait lehetővé teszi egy magas erő értékkel rendelkező karakter számára, hogy egyszeri alkalommal csökkentett áron vásárolhasson egy adag manipuláció skillt (utalva arra, hogy a karakter tényleg az izmait megfeszítve éri el, hogy valaki újszerűen kezdjen el gondolkozni).

Nincs egyetlen szimpla megoldás, hogy megválaszolja azt a sok lehetőséget, melyet a pont-vásárlásos rendszer biztosít. A szint-követő (level-path) fejlődés jó modellt adhat, de semmiképpen sem tekinthető egy végső, vagy ellentmondást nem tűrő képletnek egy bizonyos karakter profil kifejlesztésére. Az ilyesféle dilemmák eldöntéséhez alapos vizsgálódásra és jó nagy mentett állás mennyiségre van szükség.

Forrás: Rules and Mechanics: Point-Buy Strategies




Frissebb kapcsolódó cikkek:

2007.09.04. - The Broken Hourglass - Politika, politika, politika...
2007.10.13. - The Broken Hourglass - Mashiz, Narimir problémás szomszédja

Korábbi kapcsolódó cikkek:

2007.08.07. - The Broken Hourglass - Kis vallástörténet II.
2007.07.19. - The Broken Hourglass - Fajok
2007.07.14. - The Broken Hourglass - Galen, a kavarógép
2007.06.19. - The Broken Hourglass - Varázslat-kotyvasztás
2007.06.05. - The Broken Hourglass - Halima


Az összes kapcsolódó cikk felsorolása