Főoldal
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Általános
Jellemzők
Rendszerspeci
Hivatalos FAQ
Rhomal FAQ

Világ
Lények
Helyszínek

Karakter
Jellem
Fajok
Alaposztályok
Presztízs
Skillek
Backgrounds

Játékmenet
Craftolás

3,5E D&D
Osztályok

Háttérinfók
Értékelések
Előzetesek
Interjuhék
CommUpdate
DevDiary

Galéria
Screenshots
Concepts
Modellek
Egyebek
Letöltések

2006.06.30. - Kwish

GamersInfo interjuhé a hangokról...

A GamersInfo.net interjút készített a Heavy Melody csapatával. Ez az a cég, ami az NWN2 teljes hanganyagának (szinkron, hangeffektek és zene) készítésével foglalatoskodik.

GamersInfo: Volt olyan terület a zeneszerzés szempontjából, ahol az NWN2 különösen nehéz falatnak bizonyult? Van valami olyan fura környezet, vagy helyszín, melynek nem volt “nyilvánvaló“ a hangzása?
Heavy Melody Music: Nos, úgy éreztük, hogy a megfelelő zene megírásának legjobb módja az lehetne, ha elmélyedünk az NWN világában... és ez aztán durva volt! A Githyankik piszkosul kemény fickók!
Nagyon kellemes időtöltés volt megírni a zenét. Valami igazán mást akartunk létrehozni - eltérőt attól, mint amivel a többi RPGben találkozhattok... olyasmit, amitől a játékos valami teljesen más időben és helyen érzi magát.
Az egyik nagy kihívás amivel szembe kellett néznünk, az a tény, hogy az NWN1 zenéjét igazi nagyzenekar adta elő. Nekünk olyasmit kellett készítenünk a hangszerek próbálgatásával és a maroknyi élő zenész, énekes és kórus kombinációjával, ami versenyezni tudott ezzel a formával. Az eredmény egy olyan zene, ami drámai, intenzív, de mégis töredékébe került mint az első része zenéje. A kórus dalai és az énekesek melódiái azt a különleges sürgető és aggresszív érzést keltik életre, mellyel mi is nagyon elégedettek vagyunk.

GamersInfo: Egy adott helyszín / szituáció / terület zenéjének véglegesítése mennyi időbe telik? Ismertetnéd velünk az eljárást? Példának okáért a zeneszerzők hang nélkül játsszák a játékot, miközben azt dudorásszák, amit jónak tartanak?
Heavy Melody Music: Mikor zenét készítünk egy játékhoz, nagyon fontos hogy minden területet nagyon jól ismerjünk, ideértve a földrajzát, történelmét, a lényeket, karaktereket és a történetet. Az NWN1 rajongói vagyunk, így ismerjük azt a háttéranyagot, ami a projekthez kellett, de az eszköztárban is megnéztük, hogy milyen specialitásai vannak az egyes területeknek. A játék producere is adott némi iránymutatást. Mindezek kombinációja már érzékeltette velünk, hogy milyen érzést is kell keltenünk a játékosokban - legyen az az ellenfél szándékainak megsejtése, a harc heve, vagy akár a győzelmi mámor.
Ezután aztán normál esetben 3-4 napba telt megírni, zenekarra áttenni, felvenni és legyártani egy két perces zenedarabot. Persze minden annak függvényében változik, hogy mennyire bonyolult az adott zene. Például egy hősies küzdelem mániákus zene-témája mindig nehezebben készül el, mint egy szimpla kis falusi háttérzene.

GamersInfo: Nagyon sok olyan játékost ismerek, aki a játék bekapcsolása után rögtön belép az opciókhoz, és lekapcsolja a játék zenéjét. Aztán fellövi a maga kis Nine Inch Nails vagy Dave Matthews cuccát, vagy... nem is tudom, ABBAt, ami szerinte megy a játékhoz. Ha lenne rá lehetőséged, akkor mit mondanál ezeknek a játékosoknak?
Heavy Melody Music: Hát, nem vagyok túlságosan biztos a dolgomban, de remélem, nincs azért túl sok olyan ember, aki még azelőtt kikapcsolja egy játék zenéjét, hogy egyáltalán belehallgatott volna. Ez igazán tragikus! Meg kéne őket ragadni és hátra kellene őket hurcolni... aztán oda kéne őket kötözni egy karosszékbe, fejhallgatót a fejükre, hogy totál hangerőn hallgassák csak a Pac Man főtémáját újra és újra. Komolyra fordítva a szót, azt mondanám nekik, hogy nemcsak a zenétől fosztják meg magukat, hanem a teljes játékélménytől is. A zenét nem szimpla háttér elemként, tapétaként teszik a játékba, az a célja, hogy erősítse a játék érzéseit, az akciót és a történetet. Ha valaki eltávolítja a zenét, az azt jelenti, hogy nem élvezheti ki teljesen ezeket az elemeket, s nem lesz olyan gazdag a játékélmény, mint amilyen lehetne. Meg aztán zeneszerzőként arra törekszünk egy téma fejlesztése során, hogy minden elembe annyi variációt zsúfoljunk, amennyi csak lehetséges, így senki sem betegszik bele, ha a téma ismétlődik.
Hangeffektek. Micsoda rövid kifejezés, ami hatalmas mennyiségű munkát takar. A játék minden egyes hangját a hang-csapat hozza létre. Minden egyes dolgot a kutyaugatástól és macskanyávogástól kezdődően a szélzúgáson és záporon keresztül a kard kihúzásával és a goblinok agonizálásával bezárólag. Meg ott vannak az olyan környezeti hanghatások, mint pl. az ajtók becsapódása, vagy a karakterek léptei. És ne feledkezzünk meg a varázslatokról sem. Ezek azok az apró részletek, melyek felerősíthetik, vagy épp összetörhetik egy olyan játék hangulatát, mint az NWN2.

GamersInfo: Mondanál arra nagyjából egy számot, hogy hány hangeffekt lesz a játékban?
Heavy Melody Music: Néhány ezer! S ezek közül némelyik sok egyedi effektből áll fel, így ez a szám akár még nagyobb is lehet.

GamersInfo: Nagyobb kihívás a hangok elkészítése egy fantasy hátterű játék számára, mint egy sokkal valóságosabb témához kapcsolódó projekt esetében?
Heavy Melody Music: Lehet nehezebb is, de ugyanakkor sokkal inkább felszabadítja az embert, mert élvezzük azt a lehetőséget, hogy kreatívak lehetünk. A szigorú értelemben vett realitás nem szorít korlátok közé. Ez olyan, mint valami szárnypróbálgatás, mikor a hangok olyan vadak és elvontak lehetnek, amennyire csak lehetséges. De persze még így is van egy csomó valóságos hang, amivel foglalkozni kell.

GamersInfo: Ki mondja meg végül, hogy egy élőhalott, vagy egy mind flayer hangja végül ilyen, vagy olyan legyen?
Heavy Melody Music: Bárki lehet nyerő a stúdióban, akinek vagy egy élőhalott barátja, vagy aki túl sokat lóg a mind flayerekkel. Vagy akárki, aki a leghangosabban tud beszélni.
De persze végső soron mindent a kliens fogad el. Az ilyesféle beszélgetések persze néha viccesek is lehetnek, mikor pl. az emberek megpróbálnak megbeszélni valami zűrös, másvilága sikolyt...

GamersInfo: A holywoodi hangstúdiók gyakran használnak szokatlan módszereket bizonyos hangeffektek előállítására. Milyen fura eszközöket vetett be a Heavy Melody, annak érdekében, hogy tökéletes hangzást alakítson ki az NWN2-höz? Hallunk olyasféle hangokat, mint amikor valakit leütnek egy nyers, kopasztott pulykával, vagy mint amikor valaki egy könyökcsővel csap a kifeszített húrok közé?
Heavy Melody Music: Elég őrült dolgokat csináltunk a lények hangjával - fel-le ugráltunk, ide-oda görgettük a mikrofont, míg végül már azt hittük, elhányjuk magunkat. Néha a padlón fetrengtünk a röhögéstől. Aztán fogtuk ezeket a hangokat, átalakítottuk, mixeltük, s addig manipuláltuk őket, míg végül egyedi lényhangok nem lettek. Más hangok esetében különféle mintákat és digitális hangokat használtunk hogy valami teljesen új dolgot hozzunk létre. Ezeket a dolgokat összekevertük, megmunkáltuk, szeletekre vágtuk, hogy olyan komplex hangokat hozzunk létre, melyek valóságosnak tűnnek.
Végül - de nem utolsó sorban - elérkeztünk a szinkronokhoz is. Ez talán a legfontosabb része egy játék hangjainak. Persze talán azért vagyok ilyen elfogult, mert nagyon sok olyan játékkal játszottam, aminek szörnyű volt a szinkronja. Bár az igaz, hogy ez néha nem a szinkron-színész hibája. Egy gyenge kéziratot még a legtehetségesebb színész is szörnyen adhat elő. Az első NWN játékban meglehetősen jó volt a szinkron, s ez elég magasra tette a mércét a folytatásnál.

GamersInfo: Hány színész adta a hangját a játékhoz? Ismerhetünk közülük valakit a TV-ből, a moziból, vagy más játékokból?
Heavy Melody Music: 50-60 színészt fogadtunk fel, hogy közel 200 karaktert játszanak el - és ez nem volt kis feladat. Az volt a jó ebben a dologban, hogy New Yorkban végeztük a munkát, ahol bőségesen vannak olyan tehetségek a nagy színházi, Broadway produkciókból, akik közül választani lehet. Még néhány Tony Díjas győztest is meghallgattunk. Ez nagyon fontos egy olyan játék esetében, mint az NWN2, mert ezek a színészek teljesen hozzá vannak szokva ahhoz a dráma, shakespeari stílushoz, amit elvárunk tőlük. Az olyan helyeken, mint LA a színészek inkább a TVre és a filmekre koncentrálnak, s egy gyorsabb, csípősebb stílushoz vannak hozzászokva, amit ebben az esetben nem működik olyan jól.
És igen, néhány színész feltűnt már az olyan TV-sorozatokban, mint az Arliss, Frasier, Spin City, LA Law, Law and Order, CSI, The Sopranos - sőt, még a Miam Vice-ban is!

GamersInfo: A szinkron leggyakrabban ott csúszik el, hogy a színészek nem olvashatják el a teljes szövegkönyvet, s így néha meglehetősen buta párbeszédek jönnek létre, melyek nem elég hitelesek. A Heavy Melody a hangfelvételek minősége mellett arra is nagy hangsúlyt fektetett, hogy a hangokat jól is játsszák el színészek? Hányszor kellett nekifutni egy-egy felvételnek? A párbeszédek összes résztvevője jelen van a felvételeknél, vagy mindenkit külön vettetek fel?
Heavy Melody Music: Bár a színészeknek nincs arra lehetőségük, hogy végigolvassák az egész szövegkönyvet, ott a szinkron-rendező, aki a fejlesztőkkel együttműködve próbálja biztosítani, hogy a színészek megkapják a szükséges információkat a szövegkörnyezetről, s így elkerülhetőek a béna párbeszédek. A lehető legtökéletesebb végeredményt szeretnénk elérni.
A felvételek száma a színésztől függ. Néhány esetben már egyetlen felvétel is tökéletes, míg máskor akár tízszer is meg kell próbálkozni a dologgal - mindent megteszünk annak érdekében, hogy sikerüljön!
A színészeket külön kellett felvennünk - bár szerettük volna őket összegyűjteni egy szobában, hogy összepróbálják a rögzítésre váró beszélgetés egy részét. Sajnos a költségvetési és időbeni korlátok nem mindig tették lehetővé ezt a dolgot.

GamersInfo: Milyen viszonyban áll egymással az NWN2 szinkronizált és csak szöveges része? Órákat töltünk olvasgatással, vagy nyugodtan hátradőlve hallgatjuk a szöveget?
Heavy Melody Music: Az olvasgatás ideje lejárt, vannak persze írott szövegeink is, de a karakterek beszélgetéseinek legnagyobb része szinkronizált lesz.

Kérdező: Snapper
Forrás: GamersInfo.net - Interview: Neverwinter Nights 2 with Heavy Melody Music


(Vissza)