Főoldal
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Általános
Jellemzők
Rendszerspeci
Hivatalos FAQ
Rhomal FAQ

Világ
Lények
Helyszínek

Karakter
Jellem
Fajok
Alaposztályok
Presztízs
Skillek
Backgrounds

Játékmenet
Craftolás

3,5E D&D
Osztályok

Háttérinfók
Értékelések
Előzetesek
Interjuhék
CommUpdate
DevDiary

Galéria
Screenshots
Concepts
Modellek
Egyebek
Letöltések

2006.11.08. - Kwish

GameSpot értékelés 8,6/10

A GameSpot meglehetősen bő lére eresztette értékelését, ezt egy kicsit húzva tálaljuk. Összpontszám: 8,6/10. A kisebb technikai problémák mellett igen jó véleménnyel vannak a játékról...

ROSSZ
Lenyűgöző történet, ami a több mint 50 órás játékidő alatt a székéhez szögezi a játékost; teljes szolgáltatást nyújtó eszköztár, mellyel könnyedén létre lehet hozni új modulokat; ez a leghitelesebb bemutatása a D&D szabályoknak az eddig megismert játékok esetében; kiváló zene és többnyire jó szinkron; az interaktív párbeszédek és a befolyás rendszer miatt dinamikus és szórakoztató karakter interakciók. A frusztráló kamera folytonos figyelmet követel a játékosoktól; túlzott rendszer követelmények egy olyan játékhoz, aminél a látvány ezt nem támasztja alá; a mesterséges intelligencia néha nem hajlandó együttműködni. tűnik.

Összpontszám: 8.6 (nagyszerű)
Játékmenet: 8
Grafika: 6
Hang: 8
Tartósság: 10
Módosító / Szubjektív / Izé: 10
Nehézség: Változtatható
Tanulási idő: Cirka egy óra
Stabilitás: Stabil


A játék története épp elég érdekes ahhoz, hogy a teljes kampány során lekösse az ember figyelmét - s mivel ez cirka 50 órát jelent -, ez nem is kis teljesítmény. A játék a karaktergenerálással kezdődik, ki választhatjuk hősünk faját, alfaját, megjelenését, osztályát, jellemét, sőt, még a hangját is. Ezután beindul a történet, melyben nyomon követheted, miként lesz az alázatos földművesből Neverwinter egyik leginkább tisztelt és legnagyobb hőse. Ez egy hosszú utazás, mely során egy gonosz mágikus hatalom ébredésének is tanúi lehetünk, melyet csak egyetlen mentőangyal (lehet tippelni...) állíthat meg. Bár ez elég klisészerűen hangzik, nem kell aggódni, a történet messze túlmutat a szokásos jó-vs-gonosz cselekményen. Jó nagy adag politikai cselszövésben, széttört és megszilárdult szövetségekben, túlvilági misztikumban, sötét titkokban és sok-sok másban lesz része a játékosoknak. A fő történet mellett a világ teli van melléktörténetekkel, melyeket kedved szerint felfedezhetsz, vagy ha nem akarod, akkor nem foglalkozol velük. E sok kiegészítés miatt a játék olyan, mint a valódi világ, valódi történelemmel és igazán valóságos lakókkal, de még ezen túlmenően is nagyszerű munkát végez az NWN2 abban a vonatkozásban, hogy a játékos a világ tényleges részének érzi magát (s nem egyszerűen egy olyan hősnek, akinek igazából semmihez semmi köze, csak feltűnik, megmenti a világot, majd ismét eltűnik).

A történetet leginkább az teszi érdekessé, hogy a játékos komoly szerepet játszik abban, ahogy a történet kibontakozik. Ahogy beszélsz a világ szereplőivel, különféle döntési lehetőségeket kapsz, hogy miként válaszolj nekik, s a válaszaidnak gyakran igen nyilvánvaló hatása van a történet alakulására. Ha beszélsz valakivel, lehetőséged lesz még arra is, hogy partneredet megfenyegesd, hazudj neki, vagy hogy egyszerűen rákérdezz arra az információra, amit tudni akarsz. A döntések ugyanakkor nem szimpla fekete-és-fehér kérdések, s gyakran igen komoly morális dilemmába kerül az ember, ami még érdekesebbé teszi részvételedet a párbeszédekben. A válaszaidnak azonnali és késleltetett hatása is lehet. Ha például közlöd a goblin törzsfővel, hogy eleged van a zagyválásából, és inkább kifestenéd a vérével a falat, számíthatsz egy azonnali, tüzes kis csetepatéra. Persze néha ennél sokkal finomabb hatásról van szó. Ha például egy bizonyos dolog megtételére kényszerítenek, s a társaid egyike beszélni akar veled erről, akkor meghallgathatod, vagy épp el is küldheted. Bárhogy is teszel, az hatással lesz az adott személy felett gyakorolt befolyásodra. Ez egyetlen alkalommal még nem komoly dolog, de ha rendszeresen ellentmondasz szövetségesed óhajának, akkor elfordulhat tőled, sőt, akár ellenségeddé is teheted. Az interaktív párbeszédek igen jól megírtak, s olyan szórakoztatóak, hogy feltehetőleg sokszor mentenek a játékosok majd a beszélgetések előtt, hogy az ismételt betöltések után kipróbálják az összes lehetőséget.

Nagyszerű és változatos azon karakterek köre, akik hajlandóak hozzád utad során csatlakozni. Három társat vehetsz még fel a csapatodba, az esetleges NPC, vagy különleges karakter mellé, aki épp együtt lóg veled. Egy gyors klikkel átveheted az irányítást bármelyik csapattagod felett, ami ad egy kis változatosságot az egyjátékos kalandhoz, mert nem kötnek egyetlen osztályhoz a játék teljes ideje alatt. Ha egy jól kiegyensúlyozott csapatot építesz fel (varázshasználókkal, harcosokkal, tolvajokkal) akkor igazán széles választékban állnak majd rendelkezésedre a skillek és képességek.

Ezeket a képességeket és skilleket leggyakrabban akkor használja az ember, mikor útja során a különféle szörnyekkel, emberekkel, szellemekkel és állatokkal küzd meg. A harc valós időben játszódik, de lehetőség van arra, hogy az ember szüneteltesse a játékot, megállítsa az összecsapást, s ez idő alatt minden egyes karakterhez egy maximum öt elemből álló feladat-sort lehet kapcsolni. Ezt követően, ha újraindítjuk az eseményeket, csak figyelnünk kell, ahogy a karakterek elvégzik a dolgukat. A csaták többsége ugyanakkor nem igényel még ilyen szintű kezelést sem, mivel a játékos rendszerint már azzal győzhet, hogy beront az ellenség sűrűjébe, s hagyja, hogy a mesterséges intelligencia elvégezze a dolgát. Ha valaki elveszíti az összes életerejét, akkor átmenetileg a padlóra kerül, s mindaddig, amíg a csapatból akár egyetlen karakter túléli az összecsapást, a harc végén mindenki magához tér, s újra életre kel (ezt követően a pihenéssel néhány másodperc alatt ismét teljes szintre lehet pumpálni az életerőt).

Sajnos az AI nem mindig megbízható az NWN2-ben. Ha nyílt területen vagy, rendszerint számíthatsz társaid támogatására, de ha valami szűk folyosót fedezel fel a játék számos labirintusának egyikében, akkor karaktereid néha elakadnak, vagy elvesznek, vagy minden látható ok nélkül mozdulatlanná válnak. Szükségtelen mondani, hogy ez rendkívül frusztráló, ha épp egy forró csata közepében van az ember, s a társaid csak állnak, s figyelik, ahogy feltrancsíroznak. Persze ilyenkor azt még mindig megteheted, hogy megállítod a játékot, s új parancsokkal megpróbálsz életet lehelni kísérőidbe, de ha azzal kell küszködnöd, hogy rábírd a csapattagokat, hogy kövessék a főhőst, azért elég könnyen elveszítheted a türelmedet.

De azért nem kell aggódni, ez a sok vesződség a harccal igazán megéri. Elsődlegesen azért harcolsz a gonosz ellen, hogy küldetéseket teljesíts. Tonnányi küldetés van a játékban, köztük sok olyan, melyeket mindenképp meg kell oldani, ha valaki be akarja fejezni a játékot. A küldetések tervezése érdekes, és rendszerint jól illeszkednek a történet kontextusába. Van néhány olyan megbízás, melyben csak arra kérnek, hogy ide, vagy oda vigyél el egy tárgyat, de rendszerint ezekből is sokkal komolyabb feladat keletkezik. A küldetések megoldásával tapasztalati pontot szerezhetsz, s ha már elég pontod összegyűlt, akár szintet is léphetsz. A szintlépésnél fejlesztheted karaktered alap jellemzőit (mint pl. STR, DEX, INT), de új képességeket és varázslatokat is megtanulhatsz. Az ellenfelek legyőzéséért is jár tapasztalati pont, de az XP többségét a küldetések befejezéséért kapod (s minden karaktered egyszerre nyeri el az XPt, függetlenül attól, hogy aktívan részt vesz-e a csapat munkájában, vagy sem).

Az XP mellett kincseket is szereznek a karakterek, amit vagy felhasználnak, vagy jó pénzért eladnak. Mivel a fegyver és páncélzat minősége nagyon sokat jelent a statisztikáid, illetve a harci teljesítményed szempontjából, mindig új cuccokat és egzotikus holmikat keres az ember. Az NWN2-ben lehetőség van arra is, hogy a játékos a különféle alkotóelemek és receptek összegyűjtését követően új és hasznos tárgyakat hozzon létre (már ha ehhez megvan a megfelelő szintű készsége a karakternek).

A zsákmányszerzés élvezetét eléggé csökkenti a meglehetősen nehézkes kezelőfelület. Nincs lehetőség a tárgyak típusonként szétválogatására, így négy oldalon keresztül kell lapozgatni az össze-vissza egymásra hányt, szinte megkülönböztethetetlen ikonok között (melyek a tárgyakat képviselik). A tárgyak megvizsgálásához "jobb klikkelni" kell az adott tárgyon, majd ki kell választani a megfelelő opciót a menüből (s ez egy kissé nehézkessé teszi a kezelést). Az ilyesféle kezelőfelület problémákat meg már a korábbi RPGkben is kezelték, így egy kicsit fura, hogy itt miért is jelentkezik ez a dolog.

A játék a hivatalos D&D licenszt használja, minden játékelemet a 3.5E kiadású szabálykönyvekből vettek át. Ha valaki nem ismerné a részletes szabályokat, elég, ha annyit tud, hogy "a nagyobb szám a jobb", mint ahogy ez a cRPGk többségében is igaz. Ha pedig D&D veteránok vagytok, akkor igazán otthon érezhetitek magatokat.

A játékot online, illetve helyi hálózaton is játszhatjátok (+3 játékossal). Az egyjátékos kampányt kooperatív üzemmódban le lehet játszani (bár ekkor az elejétől újra el kell kezdeni). Különféle beállításokat lehet tenni, mint pl. szintkorlát, tárgy-korlátozás, vagy hogy a játékosok megsebezhetik-e egymást. A játékba épített szerver-böngésző meglehetősen megkönnyíti a kapcsolatok kialakítását (bár kell egy BioWare közösségi account a loginhez). Volt néhány szép lag, mikor a helyi hálón játszottunk, bár nem olyan sok, hogy igazi problémát jelentettek volna.

Az NWN2 gyenge pontjai lényegében technikai természetűek. Először is, a játéknak elég durva rendszerkövetelményei vannak, de nem igazán látszik, hogy miért. Még egy olyan rendszeren is, ami meghaladta a javasolt konfiget volt néhány olyan részlet, ami kissé elavultnak tűnt, még kimaxolt beállítások mellett is. Néhány párbeszéd során a kamera ráközelít a beszélgetőkre - s bár ez nagyon szép effekt, ami jól növeli a drámai hatást - felfed néhány rosszul sikerült textúrát, homályos foltot, suta karakter animációt. A játék persze semmilyen szempontból nézve sem mutat rosszul, s néhány helyszínt egyszerűen zseniálisan terveztek meg (így nagyon szórakoztató a felfedezésük), de ugyanakkor méltányos elvárás, hogy a játék egy kicsit jobban gyönyörködtesse a szemet, ha már ilyen rendszerkövetelményei vannak. Ha a karakter szakálla a mellkasán keresztül lóg ki, vagy ha valaki úgy lebeg át egy szobán, hogy közben nem mozdul meg a lába, nos, a játék ilyenkor egy kissé elnagyoltnak tűnik. Ugyanakkor néhány varázslat effekt igen különleges, s ha valaki egy nagy csatában vesz részt, ahol több varázshasználó is van, olyan, mintha tűzijátékot nézne.

Az NWN2 megvalósításának legidegesítőbb eleme a kamera. Négy különböző kamera mód van a játékban, de mindegyikük esetében szinte folyamatosan módosítgatni kell a kamera helyzetét, ha az ember látni akarja, hogy mi történik. A kamera beakad az épületekbe, tárgyakba, vagy egyszerűen minden ok nélkül irányt változtat, ami hihetetlenül idegesítő. A leghasználhatóbb lehetőség, mikor az ember kizoomolja a kamerát a madártávlati nézőpontba, bár még ekkor is inkább egy alig működő megoldást kapunk, nem pedig egy ideális látószöget. Aztán végül az ember hozzászokik a dologhoz, de szükségtelenül esetlen az egész.

Az NWN2 jobban szól, mint ahogy kinéz. Tonnányi szinkronizált párbeszéd van a játékban, s bár néhány hang idegesítő, az összes fontosabb karakter hangja nagyszerű, s igazi személyiséget kapnak a hangjuktól. Minden egyes hang megfelelő és passzol az adott karakterhez, legyen szó egy gonosz varázslóról, vagy a fiatal és bátor démonivadék lánykáról. A zene kiváló, mintha egy nagy költségvetésű hollywoodi filmből szerezték volna, nagyszerűen aláfesti az eseményeket, anélkül, hogy túlságosan tolakodó lenne.

Ha hajlandóak vagytok eltekinteni a néhány és viszonylag kisebb technikai problémától, akkor nagyszerű szórakozás lesz a Neverwinter Nights 2 világának felfedezése. A kiváló történet, karakterek és küldetések biztos felélesztik a kalandvágyadat. Már a többféleképpen is végigjátszható, s meglehetősen hosszú egyjátékos kampány miatt is megéri a pénzét a játék, de ha figyelembe veszitek a multiplayer lehetőségét és a szerkesztőt, akkor kétségtelen, hogy fantasztikusan értékes játéknak tekintitek majd az NWN2t.

Szerző: Greg Mueller
Forrás: GameSpot Review: NWN2




Korábbi kapcsolódó cikkek:

2006.11.03. - Worthplaying értékelés 9/10


Az összes kapcsolódó cikk felsorolása