Főoldal
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Általános
Jellemzők
Rendszerspeci

Világ
Mitológia
Gothic I
Gothic II
Területek
Csoportok

Háttérinfók
Értékelések
Előzetesek
Interjúk
Így készült

2006.10.12. - Kwish

Közösségi kérdezz-felelek

A World of Gothic fórumán megjelent egy közösségi kérdezz-felelek. A rajongók kérdéseire más rajongók (az oldal szerkesztői) válaszolnak a játék próbáját követően. Ez csak az első 40 a 75-ből, és néha nem teljesen értettem, miről is van szó...

1. F5.dogg: A névtelen NPCk mozgatják a szájukat beszéd közben?
James Bond: Nem, és még feliratok sincsenek.

2. EToby/Xavier: Támogatják a széles képernyős megjelenítést?
Toady: Nem (legalábbis az első goldmaster alapján)

3. Sumpfgolemfreund: Támogatja a játék a kétmagos procikat?
Toady: Igen.

4. Magier Xardas: Igaz, hogy már nincs küldetés naplózás?
James Bond: Még mindig van küldetés napló, de nagyon egyszerű. Szerepel benne az összes kapcsolódó párbeszéd, de egyéb bejegyzések már nem (mint ahogy az a Gothic 1-ben és Gothic 2-ben lehetséges volt).

5. Unbekannt: A lensflare effektet le lehet kapcsolni?
James Bond: Nem.

6. -M-: Lehet váltani a teljes képernyős és az ablakban futatott verzió között?
James Bond: Az a verzió, amivel pillanatnyilag játszom (első goldmaster) alapbeállításként egy ablakban indul, de ezt át lehet állítani az ini fájl szerkesztésével.

7. xray: Milyen benyomásaitok vannak a harcrendszerről, lehet taktikázni?
James Bond: Pillanatnyilag csak a gyors támadást használom, mert nem akarok esélyt adni az ellenfélnek arra, hogy megüssön. Különösen az állatok támadását nehéz megállítani, ha már egyszer meg tudnak ütni.

8. mitthrawnundo: Le van írva valahol, hogy az eltérő nehézségi szintek hogyan befolyásolják a játékmenetet?
James Bond: Nem, én nem láttam sehol.

9. -M-: Mi van azzal a dologgal, amit KaiRo mondott, hogy a kezelőfelületet be lehet állítani olyanra, mint amilyen a Gothic 2 is volt (csak billentyűzet)?
Fizzban: Én megcsináltam. Az irány billentyűket használtam a mozgásra, a CTRL segítségével meg akcióztam. Az egeret csak a menükben és az inventoryban használtam - de ott van is értelme, mert sokkal kényelmesebb lett a dolog.

10. Sigil: Milyen távolságból lesz látható a fű (nagy felbontás mellett) (fű??? Gras???)?
James Bond: Valahol 10-20 méternél. Ez egy kicsit idegesítő is a sivatagban. (tuti nem fű, de akkor mi?!)

11. charon314: Készítettek képet a tengerről? Kicsit csúnya volt a korábbi verziókban.
James Bond: A tenger mindjárt ott van az első falu közelében.

12. Orktöter: Láttam, hogy jó a reputációtok az erdőlakók (woodfolk) között. Ezek pontosan micsodák? Íjászok, vagy varázslók (druidák)?
James Bond: A harcosaiknak íjaik is vannak és karddal harcolnak. Az erejüket Adanostól nyerik, s az orkok ellen harcolnak, mert azok elfoglalták a földjeiket. Sokkal többet nem tudok róluk.

13. TobyDD: Van néhány olyan kép, ami a teljes térképet megmutatja. Az egyes régiókhoz vannak részletesebb térképek is?
James Bond: Ez a térkép csak arra jó, hogy áttekintő képet kapj a küldetéseidről. Az a térkép, ami arra szolgál, hogy megtalálj valamit, egy kissé bugos volt még (első goldmaster).

14. Unbekannt: Az 1240 x 1024 felbontást támogatja a játék?
HighlanderSepp: A GameStarban azt írták, hogy az ini fájlt kell átszerkeszteni, hogy ilyen legyen a felbontás (első goldmaster).

15. meph: A beállításaid úgy látszik, rendben vannak. De miért kapcsoltad le az árnyékokat? A teljesítmény miatt?
James Bond: Személy szerint engem nem érdekelnek túlságosan az árnyékok. Nem tudom pontosan, hogy milyen mértékben befolyásolják a frissítési rátát.

16. Dolce|2k: Le lehet ülni a tűz mellé, vagy csak arra való, hogy "használja" az ember?
James Bond: A kapcsolódó animáció lejátszásához használnod kell a tárgyakat (mint pl. a tűz, dobok ésatöbbi).

17. Orktöter: A blokkolás miként működik?
James Bond: Bonyolult. A jobb egérgombbal meg a lefelé mutató nyíl billentyűvel működik valahogy, de nem hosszú ideig. Eddig azonban nem volt rá szükségem.

18. Unbekannt: Hogyan működik a zárnyitás?
James Bond: Nem jöttem még rá. Először is, most már nincsenek line (???) ládák (első goldmaster).
Aztán rá kell klikkelned a kinyitandó dologra, s reménykedni lehet, hogy történik majd valami. Néha kinyitod, néha elveszítesz egy tolvajkulcsot, és néha a hős elkezd panaszkodni, hogy semmit sem tehet az ügy érdekében.

19. Unbekannt: A hős azért üt olyan lassan, mert még képzetlen, vagy az ütés tényleg lassabb, mint a Gothic 2-ben (korábbi videókban ezt lehetett látni)?
James Bond: Ezeket a videókat én nem láttam, de a hősöm sebessége teljesen oké.

20. xray: Az ellenfelek tényleg megvárják, amíg a főhős megissza a bájitalokat a harc közben?
IvanErtlov: LOL. Nem. A harc folytatódik.

21. joephi: Mi a helyzet a tekercsekkel és a mágiával?
CrazyIvan: Tekercseket már a játék elejétől fogva használhatsz, de ahhoz, hogy használni tudd az "ősi tudás", és "ősi mágia" képességeket, utad során (újra) fel kell fedezned a rúna-mágiát.

22. Arson: Az NPCk megváltoztatják a helyzetüket (helyszínt) a játék során, vagy mindig ugyanott vannak?
James Bond: Azt mondanám, hogy igen.

23: Arson: A ruházat befolyásolja az NPCk reakcióját? Nem "köpködnek" le a parasztok, ha már egy erős fegyver van a kezedben?
James Bond: Még mindig csinálják, a fegyvertől függetlenül. .

24. Ealy: Az állatok (különösen a scavengerek)még mindig visszavonulnak, ha megpróbálod megütni őket? Szóval a hátuk mögé kell "szaladni", hogy megöld őket?
James Bond: Sajnos igen.

25. Unbekannt: Helyrehozták már azt a hibát, ami miatt íjjal nagyon könnyen meg lehetett ölni az ellenfeleket?
James Bond: Igen, most már reagálnak rád, ha meglövöd őket.

26. Unbekannt: Még midig megvan a mentéssel kapcsolatos hiba (amit a PC-Powerplay-ben említettek)?
James Bond: Igen, a következő áttekintést akkor adom, ha már kiadják a második goldmastert. Most nekem is megvan ez a mentési hiba.

27. Unbekannt: Miért nem tudod megütni a földön fekvő ellenfelet?
James Bond: Mert az animáció csak a levegőt püföli felette.

28. Darkroe: Mondanál valamit arról, hogy miként is kell célozni a mágia használat során?
James Bond: Tudjátok, még eddig nem foglalkoztam a mágiával.

29. IceFire: Hogyan mutat a Nordmarba vezető átjáró?
James Bond: Ha elég magas a reputációd a Faringok körében (75 pont), akkor engedélyezik számodra, hogy átkelj a hídor Nordmarba.

30. cyris: Az épületek komolyan befolyásolják az fps-t?
James Bond: Ha épp belépsz, akkor igen, de később már oké a dolog.

31. xray: Milyen sokáig vannak a testek a földön?
James Bond: Hát, erre nem igazán figyeltem oda.

32. Unbekannt: Hogy működik az íjászat?
James Bond: Neked magadnak kell céloznod (az egérrel), és a húzóerőt beállíthatod. Elég jól működik.

33. revan: Láttam, hogy egy átlagos páncél 80.000 aranyba kerül. Mi az átlagos jutalom egy küldetésért?
James Bond: 500-tól 1.000 aranyig, vagy kevesebb. De mivel az alaptulajdonságok fejlesztésére is ehhez van szükség, ezért igen nagy szükséged lesz rá. Tíz órányi játék után nekem 25.000 aranyam volt.

35. milbradt: Az alfa víz így nézett ki. Most milyen?
Nachtwanderer: Víz 1, Víz 2, Víz 3

36. zkion: Beléphetsz a tengerben látható szigetre?
James Bond: Igen.

37. nytr0x: Milyen mértékben kötődsz a fő frakcióhoz?
James Bond: Nem igazán erősen, (eddig még) minden küldetéssel meg lehetett változtatni az álláspontot.

38. nytr0x: Úgy érzed, hogy szabadon dönthetsz a dolgokról, vagy megint rákényszerítenek arra, hogy lépj be egy frakcióba, mint ahogy az a Gothic 1 táborával történt?
James Bond: Olyan érzés, mintha szabadon dönthetnék.

39. nytr0x: A PC Gamesben azt írták, hogy az eltérő területeknek eltérő a minősége. Ezt megerősítenéd?
James Bond: Csak egy rövid ideig voltam Nordmarban, de Myrtana jobban nézett ki, mint Varant.

40. EToby: Vannak emlékezetes felszíni formációk, amitől aztán az embernek nincs szükséges többet térképre?
James Bond: Meglehet, néhány helyszínen nekem sem volt szükségem térképre.

41. Sunbeamer: A PC Games ezeket a hibákat sorolta fel az első goldmaster esetében:
1. Összeomlás mentésnél
2. Az állatok nem támadnak, ha meglövi őket az ember.
3. Buta egérkurzor
4. Hiányzó hotspotok (???) a belépéskor (pld. Ágyak)


James Bond:
1. Egyszer történt meg velem.
2. Soha nem láttam.
3. Soha nem láttam.
4. Javítva.
5. A teljesítmény jobb.
6. Megnövelték azt a pénzmennyiséget, melyet a küldetések teljesítése után kapsz.
7. De még mindig ott az a hiba, hogy a karakter néha láthatatlan a mentés betöltése után. Ha még egyszer betöltesz, akkor oké a dolog.

42. Shely: A különböző lövedékek, nyílvesszők esetében szükséges gyorsbillentyűt beállítani?
James Bond: Csak ha kapcsolgatni akarsz közöttük.

43. Shely: Milyen nyílvesszőket láttatok eddig?
James Bond: Érzéstelenítő és robbanó nyílvesszőket.

44. EToby: A dupla magos procival hogy oszlik meg a munka?
Nachtwanderer: Szinte egyenlő módon (60 - 40).

45. Nachtschatten: Nachtwanderer, azt mondtad, hogy teljesítmény problémáid voltak 1 GB RAM mellett?
Nachtwanderer: Elég jó volt, de én utálom, ha rossz a teljesítmény. Lehet, hogy ezt a korai Preview verzió okozta, de ha hosszabb ideig játszottál, akkor még rosszabb lett. Újraindítás után megint okés lett a dolog.
Minden alkalommal láttam, hogy a HDt jelölő ledek világítottak. Úgy vélem, nem volt elég a RAM, miután betettem még további 1 GBot, minden rendben volt.

46. zkion: Az Innos szentélyeken kívül vannak egyéb szentélyek is?
Nachtwanderer: Igen, láttam egy Beliar szentélyt is.

47. corcoran: Még mindig látható a naplóban a kereskedők és oktatók, trénerek listája?
Nachtwanderer: Hát, ezt még nem találtam meg, de csak preview verzióm volt.

48. Don Iggy: Elég világos van ahhoz egy barlangban, hogy fáklya nélkül is lehessen látni?
Nachtwanderer: Igen, jobb mint a Gothic 2-ben volt.

49. Jarl: A világ négyszer akkora, mint a Gothic 2-ben volt, de hétszer több település van. Nincsenek kicsit sűrűn a dolgok?
James Bond: Egy kicsit talán igen. De a sivatagban igazán nagy távolságok vannak.

50. Feschalix Gothic: A Nachtwanderer készítette alacsony felbontású képek miért néznek ki jobban, mint azok, melyeket James Bond készített közepes felbontás mellett?
Nachtwanderer: Az én hibám. Módosítottam az ini fájlt, de aztán nem fogadta el azonnal a módosításokat. Néha elfogadta, de nem vettem észre. A játékmenü mindig alacsony felbontásban volt. A beállításaim valahol a közepes és a magas közé estek.
A különbségek az én képeim, és James Bond képei között:
- nálam 1280x1024x32, Jamesnél 1024x768x32
- nálam teljes képernyő, Jamesnél ablakban futott
Készítettem néhány további képet ugyanarról a helyszínről, amiről James Bond is 1280x1024x32 méretben: alacsony, közepes és nagy felbontásban

51. ed0_R: Lehet erőltetni a 4xAA-t?
Nachtwanderer: G3 főmenü (??mainmue???), minden maximumon
Kép (ingame), AntiAliasing és Anisotrope Filtering bekapcsolva 4X

52. Furion: Jó irányérzékkel kell rendelkezni ahhoz, hogy valaki megtalálja az utat?
Nachtwanderer: Hát igen, egyébként eltévedsz majd (amennyire tudom, a térkép rossz volt ebben a verzióban).

53. Thunderdf: Mi a helyzet a gyors-utazás rendszerével?
Nachtwanderer: Minden egyes helyszínt meg kell látogatnod a normál módon is, mielőtt még a gyorsabb megközelítést használhatod.

54. Unbekannt: Hogy néznek ki az animációk?
James Bond: (GM 1) Nem igazán jól. A dolgok felvételére szolgáló animáció különösen hosszú és idegesítő.

55. Unbekannt: A névtelen NPCkkel is kapcsolatba lehet lépni?
James Bond: (GM 1) Lehet hozzájuk beszélni, de csak olyan válaszokat várnak, hogy "nem tudom", "később" ésatöbbi, s nincs feliratozás sem.

56. Unbekannt: A harc közben könnyen meg lehet ütni a szövetségeseket is?
James Bond: Ha többen harcolnak (szövetségesek és ellenfelek) elég nehéz egy bizonyos célpontot befogni, így elég gyakran előfordul, hogy az ember nem azt üti meg, akit akar.

57. Unbekannt: Milyen jól működik a harcrendszer?
James Bond: Több ellenfél ellen elég jó, mert egyetlen csapással több ellenfelet is megüthetsz. Ezzel a módszerrel könnyű őket visszaverni. Viszont ha már egyetlen ellenfél a hátadba kerül, akkor véged.
De mint írtam, kicsit nehézkes a kezelés, így probléma lehet azzal, hogy az ember nem azt üti meg, akit igazán meg szeretne csapni.

(Runder Tisch)
58. Azraael: A KI hibát kijavították? Régen néhány méterrel odébb szaladhattál, és tovább már nem is követett.
CrazyIvan: Igen, minden egyes ellenfél (függetlenül attól, hogy mennyire intelligens) a nyomodba ered. Ha túl gyors vagy, akkor utánad kiabálnak valami olyat hogy, "Gyere vissza, te csirkefogó!". Ha nem hallgatsz rájuk, akkor megállnak is visszatérnek korábbi helyükre. De emlékeznek rád, és ha legközelebb arra jársz, ismét megtámadnak, kivéve azt a néhány pillanatot, mikor küldetések miatt nem ezt az eljárást követik. Kivétel - ha időközben valamilyen barátjuk rád támadt és megütött, akkor ők már nem fognak megtámadni.

59. Elandril: Mi a helyzet a hibákkal?
IvanErtlov:
- Grafika: Eltűnsz, ha betöltöd a játékot. / Néha előfordul, hogy kizoomolásnál helyreáll a kép.
- Hiányoznak sorok a beszédből. / Ezt mondjuk nem vettem észre az első 10 szinten.
- Néhány ellenfél - pl. a goblinok - halhatatlanok. / Javítva.
- A hegyekről lecsúszol. / Ez még mindig megvan.
- Az állatok és az NPCk nem találják az utat és körbe-körbe rohangásznak. / Javítva. Tegnap láttam egy szarvast, ami beugrott egy házba, majd az ablakon keresztül kiugorva hagyta el.
- Az ellenfelek nem veszítenek, ha elhagyják az arénát? Ez már jobb, de attól félek, hogy a játék inkább az NPCkre hivatkozik. (???)
- Ha ugrasz az aréna területén, akkor elveszted a harcot? / Én nem találkoztam ezzel a problémával.
- KI: Az ellenfelek buták. / Ez képtelenség. OK. a scavemger nem kapná meg Nobel díjat, de az orkok nagyon intelligensek (személy szerint én úgy érzem, túlságosan is), és a farkasok büszke-KI-ja lenyűgöző.
- Nagyon hosszú a töltési idő. / Mindig van kéznél egy könyv. De most őszintén, össze lehet hasonlítani a dolgot egy CI multiplayer játékkal.

60. Edmund Blackadder: A fenti megállapításod azt jelenti, hogy az állatok (az olyanok, mint pl. a scavenger) nem támad meg, ha meglövöd valamivel?
CrazyIvan: Nemcsak hogy neked rontanak, de üldözőbe is vesznek, levadásznak! De általában a karakter gyorsabban tud szaladni, mint a legtöbb ellenfél.

61. Sigil: Miért vannak a fegyverek (kard, íj) a karakter hátán?
CrazyIvan: Ez ízlés kérdése - a PBt kellene megkérdezned.
Nekem pl. jobban tetszik, ha a kardot az oldalamon viselem, de tudom, hogy nagyon sokan szeretik, ha a hátukon van.
Ami az íjat illeti, az nem igazán realisztikus, ha a húr mindig meg van feszítve, az nem igazán jó az íjnak.

62. Slit Zurifa: Sok olyan ellenfél van, melyeket még nem láttunk a képeken?
CrazyIvan: Igen!

63. Milamber: Nem lehet összetörni a ládákat, úgy, mint az NWNben?
CrazyIvan: Nem, így akkor soha többet nem lenne szükség a zárnyitásra. Viszont kinyithatod őket mágia segítségével is.

64. Unbekannt: A Gothic 3-at amerikanizálták?
CrazyIvan: A PB nem csinálta meg azt, amit mi (Jowood) mondtunk neki. Úgy gondolod, hogy akkor talán az Aspyr Mediára odafigyeltek? Most ezt komolyan gondolod? Az egyetlen dolog, amit csináltak, hogy amerikai szinkron színészeket választottak ki.

65. Unbekannt: Mennyire véletlenszerű a ládák tartalma?
CrazyIvan: A tárgyak azok, de nem az értékük. Egy értékesnek látszó ládában értékes tárgyak lesznek.

66. Joga Bonito: Mi a legmagasabb szint?
RadicalEd: KaiRo azt mondta, hogy valahol a 30 szint környékén van.

67. Sik'n: Remélem, hogy a szint-beállításos dolog rendben van - emiatt nem játszom többet az "O" játékokkal.
RadicalEd: Ahogy én tudom, csak a főellenfeleket befolyásolja a szintbeállítás, mivel ezeknek kihívást kell jelenteniük, mikor találkoztok velük.

68. Verfechter Adanos: Pontosan hogyan működik a jobb egérgomb?
James Bond: Rövid klikk: gyenge, gyors csapás; hosszú klikk: blokkolás.

69. kiko82: Vannak katanák a játékban?
James Bond: Vannak olyan fegyverek, melyek nagyon hasonlónak látszanak.

70. frei nach Garrik + Harlequin86: Megváltozott az intró? A német verzióban van már egy mesélő?
James Bond: Nem, nem változott. Nincs narrátor.

71. Sinai_Nordwind: Módosult a küldetés napló?
James Bond: Nem.

72. Sowilo: Korábban azt írták, hogy a térkép nem mutatja a karakter helyzetét. Más azt írta, hogy kapsz egy olyan térképet, mely mutatja a pozíciódat. Most mi az igazság?
James Bond: A küldetés térkép (mely nem mutatja a helyzeted) nem változik meg. De már az első faluban kaphatsz egy olyan térképet, ami mutatja a helyzetedet.

73. elkston: A videókban láttam, hogy lehet ugrani, de soha nem láttam a mászást. Ezt most azt jelenti, hogy a magasabb helyekre fel lehet ugrani és felhúzódzkodhat a karakter?
James Bond: Nem, sajnos nem húzhatod fel magad a magasabb helyekre.

74. Sigil: Milyen parancsokat adhatsz ki a "csapatodnak"?
James Bond: "Gyere velem ", "Maradj itt ", "Adj egy bájitalt".

75. Sowilo: Bizonyos régióknak van részletezett térképe?
James Bond: Nem, csak néhánynak. Mint ahogy a Gothic 2-ben is volt annak, ahol a dísztárgyak (???ornaments???).

Forrás: WoG - Questions and Answers



Frissebb kapcsolódó cikkek:

2007.01.14. - Karácsonyi interjuhé

Korábbi kapcsolódó cikkek:

2006.10.11. - Interjuhé a zenei anyag készítéséről
2006.10.09. - FiringSquad interjuhé
2006.09.20. - Gameplay Monthly interjuhé
2006.09.17. - Engine interjuhé Philipp Krause-val
2006.09.15. - Áttekintő interjuhé az Aspyr-tól


Az összes kapcsolódó cikk felsorolása