Főoldal
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Általános
Áttekintés
Jellemzők

Játékvilág
Háttér
Ellenfelek
Attunements
Felszerelés

Háttérinfók
Értékelések
Előzetesek
Interjuhék

2004.11.02. - Kwish

Gamers Hell értékelés (04.11.01)


A Gamers' Hell tennap megjelentetett egy értékelést a játékról, összessében meglehetősen jó értékelést adva neki (8/10 pont)...

Túl a jón és a rosszon
A moralitás úgy tűnik meglehetősen divatos fogalom az elmúlt időszak RPG fejlesztői körében. A Fable esetében egyértelműen ez a helyzet a szarvacskát viselő protagonissal, a KotOR hozza a maga kis Sith/Jedi rejtvényét, és most itt a Kult: Heretic Kingdoms is. A 3D People szlovák fejlesztőcsapat által készített és a Project Three Interactive kiadásában megjelent játék egy izometrikus harc-központú RPG, hasonló stílusú, mint a klasszikus Diablo.

Ebben a játékban ugyanakkor a játékos által meghozott morális döntések nem a játék során szerzett tapasztalatot befolyásolják, hanem inkább azt, hogy bizonyos NPCk hogyan reagálnak a karakteredre, a morális döntések ugyanazon ösvényre vezetik a karaktert, és tényleges befolyást csak arra gyakorolsz, hogy a játék hat befejezése közül melyiket fogod majd látni. Ne értsetek félre, ez nem biztos, hogy rossz dolog. Mint látjátok a Kultban megszemélyesített karakteretek nem az a tipikus jótevő, mindenkit-megmentő, a nép hőse típus. Például az egyik küldetésben választhatsz, hogy szökni engedsz egy rabszolgát, vagy elárulod a mesterének, hogy hol rejtőzik. Az ehhez hasonló apró döntésekkel van teli a játék, és bár összességében nézve nincs túl nagy hatásuk, mégis adnak egy kicsit a történethez és a játékvilághoz.

A történet sem a szokásos "Mentsd meg a hercegnőt, verd vissza a gonosz erőket és állítsd vissza a békét" halandzsa. A történetet a külsős International Hobo forgatókönyvíró és fejlesztő cég segítségével hozták össze. A sztori központjában leginkább a nagyhatalmú, Godslayer elnevezésű kard áll, és a küldetésed az, hogy megsemmisítsd ezt a fegyvert. A kard a vallás szimbóluma, de tudnod kell, hogy itt, az Eretnek Királyságokban a vallást már törvényen kívül helyezték. A karaktered az Inkvizíció tanonca, akit azzal bíztak meg, hogy szerte Corwenth földjén derítse fel a vallásgyakorlat nyomait.

Mielőtt azok, akik közületek vallásosak most elkezdenek levelet írni a társaságnak, megdöbbenve egy ilyen típusú történet-felvezetésen, szeretném megemlíteni, hogy a játék tele van döntésekkel. Dönthetsz úgy, hogy szemet hunysz a vallásgyakorlatok felett, sőt, akár te is megpróbálkozhatsz velük. És azoknak is mondom, akik nem vallásosak, hogy nem ez jelenti a játék lényegét, csak ez az a dolog, ami erős hátteret ad a többi résznek.


Játékra hangolódva
Mivel ez a játék lényegében egy akció orientált RPG, azt remélheted, hogy a harcrendszere a legkidolgozottabb jellemzője. Szerencsére a harc és a karakter egyedivé tétele egyaránt jól felépített elemei a játéknak. Ámbár kivitelezésében a harc valamiképp egyszerűsített, összevetve a hasonló játékokéval, de még mindig meglehetősen változatos és alaposan kidolgozott. A rendszer legfontosabb része az ún. attuenements-ek (hangolások) rendszere. A játékban minden tárgy (fegyver, páncél, kiegészítő) valamilyen hasznos képességet tárol, amely felszabadítható azzal, ha valaki a megfelelő módon használja a tárgyat.

Például egy vasgyűrű, melyet ha akkor hordasz, mikor nem viselsz páncélt lehetővé teszi a karakter számára az ún. Defense Aura készség használatát. Mikor már az ember megtanulta és aktiválta (egy kocsmában, vagy a tábortűznél), és még mindig teljesíted a "no armor " (nincs páncélzat) feltételt, magasabb védelmi értéket kapsz, anélkül, hogy csökkenne a támadásaid sebessége. Nagyon sok olyan készség van még, mellyel felvértezheted magad, s melyek illeszkednek valamilyen karakter fejlődéshez, legyen az Lovag, Varázsló, Íjász, vagy bármilyen kombinált készséget ki lehet alakítani.

A Kult másik fő jellemzője az Álomvilág. Ez alapjaiban ugyanaz a környezet, mint a valós világ, de szellemek és egyéb nem-anyagi lények népesítik be. Az Álomvilágban találhatod meg az ún. Hexákat (Hex Marks) és Esszenciákat is, melyek a szintlépésre, illetve a hangolások szintjének emelésére használhatóak. Éppen emiatt érdemes felkeresni minden területet a vallós világban és az Álomvilágban egyaránt. Ez a hely jó menekülési útvonal akkor is, ha épp túlerővel szállsz szembe. Légy azonban óvatos, mert vannak olyan hatalmas ellenfelek, melyek egyszerre képesek létezni mindkét világban.

A környezet gyakran igen mutatós. Néhány közülük igen részletes és bonyolult, nem úgy mint más ilyen típusú játékban, ahol meglehetősen nyilvánvaló, hogy ua. a grafikai elemet használták fel. Nem minden elem teljes részletezettségű a Kultban, de amelyik nem, még az is elég érdekes. Az izometrikus engine lehetővé teszi a ki és be zoomolást, bár miután az ember megtalálja a megfelelő nézőpontot érdemes úgy hagyni. Én azt részesítettem előnyben, hogy inkább nagyobb területet néztem egyszerre - bár így nem volt olyan részletes a karakter, ami egyébként sem olyan kidolgozott, mint a környezet.


Egy kis Cornweth
Az audio nem mérhető össze a vizuális élvezettel, bár nem egyértelműen rossz, de nem is kiemelkedő. Épp megfelel minden helyszín esetében és nem megy az ember idegeire. A hangeffektusok megfelelőek, kivéve egy helytelenül használtat (olyan, mintha az ember kardot rántana, holott épp a pajzsát veszi elő). Ez lehet hogy most olyan előrángatott dolognak tűnik és tényleg apróság, de akkor is kissé kiábrándító. Bár tényleg nem fordul elő túl gyakran és talán orvosolják egy későbbi patch-el. Az audio legnagyobb hozzáadott értéke, hogy a 3D People megszerezte a korábbi Doctor Who-t, Tom Bakert, aki a történet narrátora, elmesélője lett. Morajló basszusa súlyt ad a dolgoknak és igazán örvendetes plussz.


Végkövetkeztetés
Összességében nézve a Kult jó játék, melyben van néhány apró hiba, amit idővel remélhetőleg orvosolni fognak. Már létezik is egy 1.1 patch, ami néhány kisebb problémát helyre is hoz. Az egyetlen probléma gyengébb gépek esetében a hosszabb letöltési idő. Eltekintve ezektől a hibáktól a játék jól működik, és bár a karakter képességei nem különösebben eredetiek (elementális támadások ésatöbbi) ez inkább az egész típust érintő kritika, míg a Kult újszerű és friss rendszerrel bír. A történet is meglehetősen erős eleme a játéknak, ami a legtöbb játékos esetében az RPGknél a legfontosabb. Feltétlenül megér egy próbát.

Grafika: 8,5
Hang: 7,5
Játékmenet: 8,5
Multiplayer: N/A
Összességében: 8,0


Forrás: Gamers’ Hell


(Vissza)