Főmenü
Frissítések
Hírek
Cikkek
Társoldal hírek
Végigjátszások

Aloldalak
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Társoldalak
WoW Hungary
Morrowind HQ
SW: Galaxies
Baldur.hu
Fallout HU
Dungeon Siege 2
Oblivion HQ

Egyebek
Linkek
Impresszum

KotOR - Review a Gamespy-ról

A Gamespy volt az első, amely megjelentetett egy KotOR áttekintést Allen "Delsyn" Rausch tollából, a gamma 5/5 pontot kapott (!!!) úgyhogy jól ide is tesszük mindenki örömére..

Mint sok PCs játékost, engem is aggodalommal töltött el, mikor megtudtam, hogy a SW: Knights of the Old Republic (KotOR) először Xbox-ra jelenik meg. Hogy tehette a BioWare, hogy tehették ezek a fickók, akik eddig mindig is a legjobb PC RPGket hozták létre, szóval, hogy is adhatták el magukat a konzolosoknak, s csaphatták be hűséges PCs rajongóikat? Hát, kár volt aggódnom, a KotOR kétségkívül az év legjobb RPGje, sőt, meg merem kockáztatni, hogy a legjobb RPG amivel valaha is játszottam. Megkockáztatva azt, hogy nem leszek túl tárgyilagos, had mutassam be, milyen jó is a KotOR egy kis anekdotával:

Játékom második napján leültem az asztalhoz, és elkezdtem nyomni a gammát olyan délelőtt 10 óra felé.. Aztán nem is keltem fel onnan délután hatig. Nem ebédeltem, sőt, még a slozira sem mentem ki. Na, a KotOR ENNYIRE jó. Azt a függőséget, megszállottságot okozó minőséget nyújtja, ami miatt az ember leragad elé, csak hogy még egy újabb küldetést megoldjon, csak hogy még egy újabb szintet lépjen, kíváncsian várva, hogy milyen új cuccot, képességet kap a karakter. Igazán hálás vagyok azért, hogy olyan munkám van, aminek köszönhetően játékokkal kell játszanom, mert biztos vagyok benne, ha otthon játszanék vele az asszony tuti beadná a válópert elhanyagoltság miatt.

A KotOR cirka 4000 évvel a SW filmek korszaka előtt játszódik. Ebben az időben a Köztársaság még mindig sebeit nyalogatva próbál magához térni abból az egy-két pofonból, amit a Sith Lord Exar Kun vezetésével felemelkedő Sith rend osztott ki neki, s amit a Mandalorian Háborúk során szenvedett el. És ekkor hirtelen, mikor már a Köztársaság végre úgy gondolta fellélegezhet, egy újabb Sith fenyegetéssel kell szembenéznie, melyet két bukott Jedi, a nemrégiben elhunyt Dart Revan, és tanítványa Darth Malak vezet. A játék egy olyan különös, titokzatos köztársasági katona helyére állítja a játékost, akiben meglehetősen erős az Erő jelenléte, s a Darth Malak elleni küzdelem középpontjába kerül.

Amiért megéri végigmenni a KotOR történetén, hogy élő bizonyíték arra, ami miatt én már évek óta sikoltozok, vagyis a jó forgatókönyvírók iránti igényre a videó játékok piacán. A KotOR története csúcs szuper, mint ahogy azoknak a karaktereknek a párbeszéde is, akikkel a játék során találkozhatunk. A játék forgatókönyve szerint hol tréfásba, izgalmasba, mozgalmasba vagy éppen szomorúba fordul, s minden karakter akivel összefuthatsz (legyen az humán, vagy éppen egy másik faj képviselője) nagyon jól felépített figura, igazi hús-vér motivációkkal. Ezek a párbeszédek jóval többet felfednek csapattársai hátteréből, s jóval többé válnak ezáltal mint egyszerű harci képességek, és inventory helyek, ahova még lehet pakolni.

A játék azt is brilliánsan oldja meg, hogy meglehetősen lineáris a története (abban az értelemben, amilyen egyszerűen végigvezetnek rajta), ugyanakkor mégis képes arra, hogy a játékos azt érezze, igazán nagy szabadsága van a döntései meghozatalában. Van egy csomó alküldetés, és játszhatunk mini-játékokkal, aminek igazából semmi köze sincs a fő küldetéshez, egyszerűen csak érdekes és szórakoztató velük foglalkozni. Különösen kiemelkedő elemek közül nekem nagyon bejött a Pazzak nevű stratégiai kártyajáték, ami hasonló a blakcjack-hez, illetve az a mellékküldetés, amely során egy gyilkossági ügy után kutakodó Jedi nyomozóvá válhattam. A játék lehetővé teszi, hogy sötét, vagy világos Jediként menj végig a játékon, és sok más játéktól eltérően, amelyek szintén sok-sok küldetést kínálnak, de mégsem igazán adnak különbséget a jó és rossz oldal között, itt igazán mély, és szórakoztató a sötét oldalon játszani is, épp úgy, mint a világoson.

Na persze a jó RPG kissé több kell legyen, mint egy jó történet és párbeszédek tömkelege. Az RPG harcot jelent, mégpedig sokat. A KotOR harci rendszere alapvetően úgy néz ki, mint egy külső nézetű valós idejű rendszer, hasonlóan az akció játékokhoz. Néhány perc játék után azonban kiderül, hogy az ismerős kockadobálgatás a háttérben még mindig működik. Sőt, a régi RPG rajongók, akik élvezték a BG vagy IWD sorozatot, hamar ráébrednek, hogy szinte ugyanaz a "parancs-amíg-állajáték" WotC/D&D/d20 rendszer működik, amit már megszoktak (eltekintve a 3D külsős nézettől).

Ha már szóba került a BG, nemcsak a harci rendszer az egyetlen dolog, amit átemeltek ebből a klasszikus RPGből. Már egy csomó információ napvilágot látott arról, hogy a játék kezelő felületét hogyan alakítják át PC-re, de 'asszem ezek az infók nem voltak nagyon pontosak, mivel ezt a kitűnő interface szinte teljesen olyan, mint amilyenek a korábbi BioWare RPGkben volt. A napló (a még aktuális és a befejezett küldetésekkel) újra itt van, ahogy az automatikus térkép, és az inventory is (a jól eltalált tárgyleírásokkal) - minden, amire csak szükség lehet egy ilyen csúcs RPGben, elérhető a gyorsbillentyűkön és a képernyő szélére helyezett ikonokon keresztül.

A játék másik olyan eleme, ami említést érdemel a hang.. Nyilvánvaló, hogy mindenki azt várja, hogy a hangeffektusok jók lesznek, mivel a LucasFilm hangarchívumából választhattak a program készítői. Ami engem meglepett, az a zene, és a szinkronszínészek teljesítménye volt. Míg a zene legnagyobb része az eredeti John William darabból ered, a játék csatajeleneteknél felcsendülő zenéje majdnem olyan jó, mint a klasszikus, és megerősíti a SW-fílinget. Külön dicsőség illeti azokat a szinkron színészeket, akik életet adtak a karaktereknek. A játék párbeszédeinek minden sora hangos dialógus, amiből aztán egyenesen következik, hogy sok feliratot kell elolvasni, és minden egyes hang realisztikus, épp annyi fellengzősséggel, hogy az ember ne felejtse el egy hősi történet részese.

Ugyanakkor a KotOR-nak is megvannak a problémái, mind a technikai, mind a játékmenet oldaláról. Technikai oldalról van néhány olyan bosszantó hiba, amibe már én is belefutottam. A legrosszabb az volt, ami megakadályozta a játék működését is. A BioWare szerint ez akkor következik be, ha valakinek i845, vagy i850 chipsettel ellátott számítógépe van 100 MHz front-side bus-szal. Találkoztam egy hibával akkor is, mikor a "force software sound" opciót választottam ki a konfigurációs menüből. Miatt sajnálatos módon nem élvezhettem ki a különleges, hardware-nek köszönhető hangelemeket, holott a software hang jól működött. (A BioWare közben már elismerte a hibát, és kiadott egy béta-patch-et.)

A Radeon 9600 grafikus kártyák használói szintén összeomlást élhettek át a főmenüben (ezt is rendezi a béta-patch). Volt még három olyan bosszantó alkalom, ami egységesen lekapcsolta a grafikát, holott a játék még mindig futott (hallottam a párbeszédeket és a zenét). Ezek általában átvezető animoknál következtek be (cutscene), s mivel nem láttam a menüt sem, ki kellett mennem a windows feladat kezelőjébe, és onnan lelőnöm a játékot, majd újraindítani.

Aztán van néhány dolog a grafikával is. Xbox-on néhány helyen azt tapasztalhatták a játékosok, hogy a grafika akadozott, de mindenki azt várta, hogy a PC verzióban orvosolják ezt a kérdést.. hát, nem volt ilyen szerencsénk. Míg a mozgások és az animációk meglehetősen simán futnak 800x600 felbontáson, a felbontást növelve, vagy valamilyen fejlettebb grafikus szűrőt beállítva a játék szinte azonnal lagzani kezdett, pedig a gépem (P4 2,5 GHz, GeForce4 Ti4600) messze túl van a javasolt konfigen. Valamennyire segít a dolgon, ha kikapcsoljuk a többi programot, de magasabb felbontáson még mindig megmarad néhány idegesítő lassulás.

A játékmenet szempontjából a történet jó, de egy kicsit megszenvedi a lassú kezdést, ami elég kellemetlen, amíg a játék meg nem nyílik előttünk. Aztán ott van az a tény is, hogy a játék szomorúan kevés karakter modellel, és környezeti textúrával rendelkezik. Minden egyes krimó és épület a bolygókon szinte ugyanúgy néz ki, ami meglehetősen gyorsan unalmassá válik.

A karakter modellekkel még rosszabb a helyzet. Példának okáért minden Twi'lek pasi, akivel csak összefut az ember (legyen az hős, vagy éppen csirkefogó), ugyanolyan arccal, és zöldes árnyalattal bír. Meglehetősen egyszerű megmondani, hogy ki is a fontos karakter, mert ők az egyetlenek, akik nem úgy néznek ki, és nem úgy öltöznek, mint a többiek. Jó lett volna látni több karakter beállító lehetőséget is, mert az egyetlen lehetőség, amit kiválaszthatunk karakterünk esetén, hogy férfi legyen vagy nő, és megváltoztathatjuk a bőrszínét, valamint az arcát is. Kicsit jobban lehetne érezni a szabadságot, ha például más fajokkal is játszhatnánk. Valaha játszottam egy Twi'lek nőszeméllyel a SW:G-ban, és most igazán szívesen megpróbálkoztam volna az ük-ük-ük-ultra-ük nagymamájának a szerepével a KotOR-ban.

Szerencsére úgy tűnik, a BioWare ott van a szeren, ha a technikai problémákról van szó, és a játékmenettel kapcsolatos aprócska panaszaim nem többek, mint kis vinnyogások annak a nagy hurrának az ellenében, melyet a legjobb RPG készítő csillagközi előrehaladása miatt érdemel. Ha RPG rajongó, SW rajongó vagy, vagy csak egyszerűen olyan, aki szereti a jó játékokat a KotOR hamarosan a várólistádra kerül..


Itt az eredeti..

Vissza



Fordította / írta: Kwish
2003.11.28.