Főoldal
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Általános
Jellemzők

Karakter
Alapstat
Tárgyak

Mastery
Earth

Háttérinfók
Értékelések
Előzetesek
Interjúk
Blog
IT Preview
IT Interjúk
IT DevD
IT DevG

2006.07.13. - Kwish

GameSpot értékelés (060626)

A Gamespot még az elsők között jelentette meg értékelését a játékkal kapcsolatban (hogy mennyit játszhattak a gammával, nem igazán tudom). Mindenesetre ímé e darab, ha még érdekel valakit ;-) Nem túl szép a végeredmény 7,6/10...

7,6

Játékmenet 7
Grafika 7
Hang 7
Érték 9
Szubjektívt 8
JÓ: Hosszú single kampány; zökkenőmentesen integrált kooperatív multiplayer; szerteágazó szerkesztő az egyedi modulok készítéséhez; hatalmas lépték.

ROSSZ: A játékmenet túlságosan ismerős; az inventory rendszer fárasztó; a frame rate néha változékony, még alacsony szintű beállítások mellett is; a szinkron néha úgy tűnik, nincs rendben.

Az nyilvánvaló, hogy az Iron Lore fejlesztők, a Titan Quest készítői kivették a részüket a Diablóval folytatott játékból. Bár a high fantasy világot felcserélték a misztikus, ősi Görögország, Egyiptom és Ázsia területeire, mégis, a Titan Quest olyan nagy mértékben hasonlít a Blizzard hack-and-slash RPG sorozatára, hogy lényegében minden jó és rossz tulajdonságával együtt egy tiszteletadásnak lehet tekinteni a nagy előd előtt. Persze ahhoz elég jól összerakott darab, hogy vonzó legyen azoknak a játékosoknak, akik egy RPGben előnyben részesítik az akciót a történettel szemben és több tucatnyi órát lehet elvesztegetni a játékkal, de nehéz megszabadulni attól az érzéstől, hogy a Titan Questben szereplő megoldásokat már mind látta valahol az ember.

Azok, akik ismerik a görög mitológiát jól tudják, hogy Zeusz és az Olümposz többi istene úgy vívta ki helyét az istenek között, hogy háborúba kezdtek, majd legyőzték és aztán bebörtönözték elődjeiket, az ősi istenek nagyhatalmú csoportját, a titánokat. A Titan Quest azzal kezdődik, hogy ezek a nem-túl-boldog istenek kiszabadulnak a börtönükből, s hatalmukat rögtön arra próbálják használni, hogy bosszút álljanak az olümposzi isteneket imádó embereken. Ebben az esélytelen küzdelemben te játszod el annak a hősnek a szerepét, aki elhatározza, hogy megállítja a kapzsi isteneket.

A lehetőségeid meglehetősen korlátozottak, mikor létrehozod a karakteredet - adhatsz neki nevet, kiválaszthatod a nemét, valamint a tunikája alapszínét, és máris ott találod magad a titánok-dúlta görög vidéken. Kicsit meglepő, hogy olyan kevés dolgot állíthatsz be a hősöd megjelenésén, de tekintettel arra, hogy a játékot legtöbbször távolról, felülnézeti perspektívából nézi az ember (ahonnan a bőr tónusa és a hajviselet már nem igen látható) ez nem is olyan nagy probléma - különös tekintettel arra, hogy meglehetősen gyorsan eltemeted a karaktered a páncélzat és a fegyverek alá. A karakter kialakításakor nem kell tépelődnünk a karakterosztályok felett sem, mivel a Titan Quest meglehetősen dinamikusan kezeli a hős fejlődését, ahogy az előrehalad a játékban.

A játékmenet alapritmusa mindenkinek ismerős lehet, aki csak játszott a Diabloval, vagy a folytatásával, vagy az elmúlt években megjelent hasonszőrű játékokkal. Az alapvetően egérrel irányított kezelőfelület használata mellett, tágas vidéki tájakat, erdőket, gazdaságokat, ősi romokat, katakombákat, mocsarakat, barlangokat és egyéb helyeket látogathatsz meg, melyek tömve vannak barátságtalan szörnyekkel. Ha nem vonz az a gondolat, hogy megszerezd a világ minden kincsét és klikkeléssel juss át az ellenfelek megújuló hullámain, akkor ne is foglalkozz a játékkal, mert a Titan Quest lényegében ezt kínálja számodra. Ebből a szempontból a játékmenet meglehetősen egyszerű, és a küldetések is többnyire a szörnyek esztelen lemészárlásáról szólnak, olyannyira, hogy az ember hajlamos átsiklani a párbeszédek felett, mivel rendszerint csak körülményesen beszélnek arról, ami a tényleges feladat: "menj, öld meg azt a fickót".

A játékban bőségesen megtalálhatóak a mítoszokból származó lények, s már meglehetősen korán és igen gyakran találkozik velük az ember. Már az első néhány órában pengeváltásba keveredsz szatírokkal, kentaurokkal, hárpiákkal, gorgonokkal és küklopszokkal. Természetesen számíthatsz arra, hogy lesznek mágia-, vagy íjhasználó ellenfelek, akik távolról próbálnak elintézni, miközben a közelharci lények megpróbálnak a közeledbe férkőzni. Néhány szörny képes csapdát állítani, lényeket idézni, vagy erősítést kérni, s néha az a szörny, akit épp megpróbálsz kivégezni, akár el is menekülhet, de általában véve elmondható, hogy a harchoz igazán nincs szükség taktikázásra. A dolog leginkább abban merül ki, hogy a játékosnak oda kell figyelnie az életerejére, és a képességei használatára, s így rendszerint az ellenfelek előbb hullanak el...

Igazán az első döntést akkor hozza a játékos a karakter képességeivel kapcsolatban, mikor már elég tapasztalati pontot gyűjtött össze az szörnyek leverésével és a küldetések végrehajtásával, s eléri a második szintet, mikor is ki kell választania az első skill-ágat (skill mastery). Minden egyes szintlépésnél pontokat költhet el az ember, melyet elhasználhat az alapképességekre (mint pl. az életerő és energia pontok, vagy erő, fürgeség, és intelligencia). Ettől elkülönült pontokat lehet költeni azokra a meghatározott skillekre, melyek nyolc különböző iskolába vannak osztva - warfare, defense, hunting, rogue, earth, storm, nature, and spirit. Általánosságban az első négy a harcosoknak, a másik négy pedig a varázshasználóknak megfelelő. Minden egyes skill ágban úgy helyezkednek el a képességek, hogy kezdetben csak néhányra lehet elkölteni a pontokat... bár a játékos úgy is elköltheti skill pontjait, hogy hozzáférjen a magasabb szintű képességekhez, ha az alsóbb szinten nem talál kedvére valót.

A mastery rendszert az teszi még érdekesebbé, hogy néhány szinttel később lehetőséget kap arra az ember, hogy kiválassza a második skill-ágat is, melynek segítségével még jobban diverzifikálhatja karakterének skilljeit és még inkább egyedivé teheti hősét. A keményebb RPG játékosok minden bizonnyal megszokták már azt a rendszeres érzést, mikor az ember szeretné újradobni a karakter képességeit, ha kiderül, hogy az adott osztály nem felel meg az ízlésüknek. A Titan Quest mastery rendszere elkerüli ezt a helyzetet, azzal, hogy a játékosok saját maguk párosíthatják össze karakter-osztályaikat, és ha valaki úgy találja, hogy az egyik skill nem épp megfelelő a karakterének, rendszeresen találhat olyan NPCket, akik egy meghatározott díj ellenében lehetővé teszik a skill pontok újraelosztását. A Titan Quest minden bizonnyal egyik legokosabb húzása, hogy ilyen rugalmasan kezeli a karakter fejlesztés kérdését, s ez hosszabb távon azt is megakadályozza, hogy az ember egyszer is azt érezze, hogy elrontott valamit a korábbi döntéseinél.

Ugyanakkor vannak olyan részei a Titan Questnek, melyre ráfért volna még egy kis csiszolgatás, s ez a leginkább az inventory rendszernél észrevehető. Megdöbbentő mennyiségű és változatosságú fegyvert, páncélzatot, ékszereket, bájitalokat és mágikus bűbájokat szedhet fel az ember az elesett ellenfelektől, a kincses ládákból, a küldetéseket követően és a kereskedőktől, s ezek mindegyike a személyes inventoryba kerül. Ezt egy hálózatos terület jeleníti meg, s minden egyes tárgy meghatározott területet foglal el a rendelkezésre álló helyből, s ha az embernek elfogy ez a területe, lényegében nem tud hová pakolni. Ugyanakkor az is lehet, hogy még lehetne hová pakolni, csak a játék nem optimalizálja a tárgyak elhelyezését az inventoryban. Ez aztán arra kényszeríti az ember, hogy rendszeres időközönként átrendezze a "hátizsákját", hogy több helyet szabadítson fel.

Azt azért meg kell említeni, hogy a játék színkódokat használ a tárgyak esetében, így sokkal könnyebb eldönteni, hogy mi használható és mi ócskaság. Érdemes átkutatni a csatamezőt a hasznos holmik után, mert a szörnyek által elejtett felszerelési tárgyak legtöbbször sokkal jobbak, mint azok, amelyeket a kereskedőknél lehet megvásárolni. Ha a talált cucc nem teljesen passzol a karakteredhez, akkor sem kell elkeseredni, mivel gyakran találni olyan relikvia darabokat, illetve szörny-bűbájokat, melyekkel ezeket a tárgyakat is lehet fejleszteni. Egy ilyen típusú bűbájt csak egyetlen tárgy esetében lehet használni és ha az ember már megtette a dolgot, akkor állandó is marad (bár az azonos típusú fejlesztésekből többet is egymásra lehet pakolni, s így sokkal erősebb tulajdonsággal ruházhatjuk fel a felszerelésünket).

A Titan Quest nyújtotta játékélmény meglehetősen lineáris, és ugyanakkor hihetetlenül hosszú, s attókl függően, hogy mennyi időt szánsz a mellékküldetések zargatására, akár 40 óránál is tovább tarthat, mire végzel a játékkal az alap nehézségi szinten, s ezt követően még két újabb nehézségi szint válik hozzáférhetővé. Mindezek tetejében ott a meglehetősen erős mod-eszköztár, mely lehetővé teszi a saját térképek és küldetések létrehozását. Ez igazán kedves dolog, de kell hozzá azért annyi technikai tudás, ami miatt a legtöbb ember ezt nem fogja használni. Ettől függetlenül azért megadja azt a lehetőséget, hogy az emberek még később is játszani fognak a játékkal, mikor már megunták a dobozos játékot.

Van egy igen kellemesen beépített kooperatív multiplayer elem is a Titan Questben, mely lehetővé teszi az egyjátékos kampányban használt hősöd átvitelét az online játékba, anélkül, hogy ezzel megszakítanád az offline küldetések megoldását. Mikor kiválasztod a karakteredet a főmenüből, dönthetsz úgy, hogy egy már létező multiplayer játékhoz kapcsolódsz. Ha ezt választod, akkor bekerülsz a játék beépített böngészőjébe, de akár magad is elkezdheted a játékot, megadva azt, hogy hány lehetséges játékos lehet, milyen legyen szintje ezeknek a karakterekne, s hogy védje-e jelszó a játékot. Amikor online játékot játszol, épp odakerülsz majd, ahol legutóbb félbehagytad, s a többi játékos kedved szerint beléphet a dologba, ami azt jelenti, hogy könnyen felvehetsz még max. öt olyan játékost, akik átsegíthetnek azon a részen, mely korábban problémát okozott (s aztán visszatérhetsz a szóló játékhoz, ha épp úgy akarod). Elég megbízható a játék, és nagyon sok olyan skill van a különféle skill-ágakon belül, melyeket igazán az online játékhoz alakítottak ki, s emiatt érdemes különféle csapattagokból álló csapatot létrehozni. Ugyanakkor vannak olyan elemei a multinak, melyek kissé elavultnak tűnnek, különösen ilyen az, hogy nem lehet meghatározni specifikus zsákmány-szerző szabályokat - vagyis hogy minden, földön heverő tárgyat fair játékkal bármelyik játékos megszerezhessen.

A Titan Quest világa hatalmas, és az egyik legjobb dolog benne az, hogy igen erősen érzékelteti azokat a helyeket, melyeket bemutat. A játék hatalmas, megszakítás nélküli világból áll, telis-teli felfedezésre váró szegletekkel, hasadékokkal, titkos labirintusokkal, és megoldásra váró mellékküldetésekkel. A kiemelkedő szintű grafikai részletezettség még tovább erősíti ezt az érzést (ahogy a fű elhajlik a karakter lába alatt, vagy ahogy az árnyékok mérete változik a nappal-éjszaka ciklus változása miatt). A dinamikus fények és a kápráztató varázslat effektek miatt aztán a játék kissé erőforrás igényes lehet, s lényegében egy csúcsmodell kell ahhoz, hogy megmutassa minden szépségét. A látványvilág elég jól testreszabható, de még akkor is akadozást tapasztaltunk, mikor meg se közelítettük a hardverünk felső határait (különösen ha teli volt szörnyekkel a képernyő, vagy épp leszállt az éj). A nagyszerű háttér zene nagyon jól kiegészíti a különböző helyszíneket, s bár a zene akár a maga lábán is megállna, a szinkron gyakran inkonzisztens és nem igazán meggyőző.

Mivel úgy látszik, hogy a Blizzard a közeljövőben nem igazán készíti el az új Diablo játékot, a Titan Quest tényleg majdnem olyan jó. A karakter kialakításának fokozatos megvalósítása, a single játék hatlamas mérete megtetőzve a kooperatív multival és az eszköztárral, azt jelentik, hogy a játékosok elég sokáig elszórakozhatnak a dologgal. Semmi szégyen sincs abban, ha a játékodat a stílusteremtő Diabloról mintázod, bár a Titan Questben átvett dolgok közül némelyik kissé elavultnak tűnik. Ez a játék nem helyezi új alapokra az akció-RPG stílust, de ettől függetlenül valószínűleg mindenki jól elszórakozik majd vele.

Szerző: Ryan Davis
Forrás: Gamespot - Titan Quest Review

(Vissza)