Főoldal
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Általános
Áttekintés
Jellemzők

Játékvilág
Háttér
Ellenfelek
Attunements
Felszerelés

Háttérinfók
Értékelések
Előzetesek
Interjuhék

2004.11.29. - Kwish

Fragland értékelés (04.11.24)

A Fragland néhány nappal ezelőtt (no jó, majd egy héttel) megjelentetett egy értékelést a játékkal kapcsolatban. Eléggé ráhúzzák a cuccosra a vizes lepedőt, összességében 66%-ra értékelik... nézzük csak, miért is...

Ebben az évben az RPG fanok egy kicsit mellőzve voltak. Jó pár játékot kiadtak, de ezek csak nehezen érdemelnék ki a "klasszikus", vagy "nagyon jó játék" jelzőt. A 3D People kiadó ezen próbált változtatni Kult című játékával, bár ez sem minősíthető hardcore RPG-nek. Ez a singleplayer akció RPG (hack&slash) egy CD-n van és körülbelül 1,9 GB hely kell neki az installáláshoz. Reméljük, hogy jól használja fel ezt a helyet...

Koncepció: 7
Grafika: 6,1
Játékmenet: 6,7
Hang: 6
ÖSSZESEN 66%

A történet bizonyos csavarainak köszönhetően egy nőnemű (és csak emberi) karakterrel kell kezdened a játékot, ő lesz a főkaraktered. Ezt követően megadhatod a nevét, módosíthatod a megjelenését, valamint bizonyos statisztikáit is (Mágia, Közelharc, Távolsági harc, Sebesség), és választhatsz két ún. attunement-et. Ezek bizonyos fajta képességeknek tekinthetőek, melyeket meghatározott fegyverek/felszerelések használatával szabadíthatsz fel. Ha van már egy ilyen képességed beteheted egy slot-ba, rögtön azelőtt, hogy aludni térnél. A következő reggel már használhatod is, ha egy hasonló attunement-tel rendelkező ruhát, vagy páncélzatot viselsz. Ez egy kicsit nehéznek tűnhet, de nagyon szórakoztató annyi ilyen képességet felszabadítani, amennyit csak tudsz, a lehetséges 100-ból, aztán szépen mindet kipróbálhatod. Több mint elég hely van a pihenésre, még a veszélyes helyeken is. Több képesség slot is hozzáférhetővé válik, ahogy a karaktered egyre tapasztaltabb lesz és így még több kombinációt próbálhatsz ki.

A Kult története meglehetősen szoros. Egy csomó konfliktus után gyakorlatilag a vallás minden formája tiltott dologlett. AZ Inkvizíció gondoskodik arról, hogy mindenki ugyanúgy gondolkozik és senki sem meri elkészíteni a maga kis Mária szobrát. Végül is a vallás az elmúlt 1.000 évben a gonosz forrása volt. Legalább is ezt gondolja a legtöbb ember. Mégis, nem minden olyan fekete és fehér, mint az az első pillanatban látszik... A játékos az Inkvizíció fiatal képviselője és meglehetősen hamar bedobják a mély vízbe.

A hírhedt "Istenölő" kardot ellopták. Ezzel a karddal visszaélhetnek a politikusok, de ami még rosszabb, hogy a feltételezések szerint feltámasztható vele az Örökkévaló Isten. Egy új és nagy hatalommal bíró szekta nyüzsög szerte az országban és olyan nehéz őket elkerülni, mint a legutóbbi pedofil papokat... és éppen ezért kell megsemmisíteni a kardot... neked. És teljesen véletlenül úgy tűnik, hogy a kard első hordozójának, Arkornak a vére folyik a te ereidben is, ami gyakorlatilag annyit jelent, hogy te azon kevesek közé tartozol, akik képesek használni a kardot. Igen, ez az a választás, amit majd meg kell hoznod. A történet fokozatosan kibomlik, de csak a játék legvégén jutsz azokhoz a tényleges döntési lehetőségekhez, melyek azt befolyásolják, hogy a végén a hat különböző befejezés közül melyikhez jutsz el.
A fő küldetés mellett csak kisebb mellékküldetések vannak, melyek morális dilemmákat tárnak eléd.

A Kult befejezése után különféle tiszteletbeli címeket kaphatsz, de a játék során nem igazán veszi észre az ember, hogy milyen "jónak", "rossznak", vagy "semlegesnek" lenni. Ennek megvan a maga hatása a játék újrajátszhatóságára.

Különféle játékstílusokban lehet játszani, a kézikönyv 5 különféle "ösvényről" beszél, mely hatékony kalandozó típusoknak feleltethetőek meg. Ez, valamint a nehézségi fokok széles választéka ellensúlyozza azt a tényt, hogy a játékot meglehetősen gyorsan be lehet fejezni. Én 23 óra alatt mentem rajta végig, és mindent megvizsgáltam, amit csak tudtam. Az idő nagyobbik részében olyan szörnyek zaklatják az embert, mint démonok, Sura fajú ellenfelek, vagy néha Lich Guardok. Minden a klasszikus Diablo-elv szerint történik: különféle helyszínek vannak, és az idő legnagyobb részében ezek teljesen teli vannak söpredékkel. A veszély leginkább úgy jelentkezik, hogy több ellenfél támadja egyszerre a karaktert. A játék tiszta hack & slash, de talán egy kicsit kevésbé gyors. A harc közben lehet cserélni a fegyvert, hogy eltérő hatáshoz juss, de az ismétlődő találatok még így is kiábrándítóak. Mindezek tetejében még az is korlátozott, hogy egy időben hány aktív képességed lehet egyszerre.

Érdekes az, ahogy a karakter meggyógyíthatja önmagát. A játék elején kapott gyógyfüveket végtelenségig használhatod. De (logikus, hogy itt egy "de" következik :-P ) minden egyes alkalommal, mikor gyógyítod magad, hosszabb időre elveszíted a maximális egészséged egy bizonyos értékét. Ezért időről-időre szükséged lesz egy kis pihenésre (alvásra), hogy visszanyerd az egészségedet (minden életerőddel együtt) a csaták előtt.
És a csata soha sem olyan zavartalan, mint amilyen lehetne, mivel az A.I. néha rendelkezik néhány hibával. Az ellenfelek néha csak úgy állnak, anélkül, hogy reagálnának a támadásodra.

Az Álomvilág (Dreamworld) létezésével a harc (szó szerint) új dimenziót nyer. Bármikor, ha átléphetsz ebbe az új dimenzióba a korábbi helyszín valami kékes, villogó változatába kerülsz, ahol más (vagy néha ugyanazok) NPCk/lények várnak rád, melyekkel a valós világban is találkoztál. Minden egyes helyszínnek meg van az Álomvilágban a megfelelője, melyet mindig érdemes megnézned, hogy Esszenciához ("Essence") illetve Fejlődési pontokhoz ("Advancement Points") juss. Az esszenciát e homályzónában lakó szellemek püfölésével nyerhetsz, s gyorsabb hozzáférést ad az újabb képességekhez. A Fejlődési pontok kék körök a talajon, melyeket ha felveszel több pontot kapsz, melyekkel feltornászhatod a statisztikáidat. Nagyon kellemes ki kiegészítés ez a párhuzamos világ, még ha nem is teljesen eredeti az ötlet. (Mit? Valaki azt suttogta, hogy "Soul Reaver"?)

A grafikus engine előre-renderelt helyszíneket ad 3D karakterekkel. Ezt az egészet valami izometrikus kamera állásból lehet nézni (korlátozott közelítési lehetőséggel). Néhány helyszínt és pár szörnyet kivéve a legtöbb dolog középszerűnek és porosnak/unalmasnak látszik. A köd effekt és az Álomvilág szép, de a varázslatok hatásai ma már igen elavultak. Az is fura, hogy a hátteret néha fura tárgyak alkotják. Nagyon sokszor akadályozzák az embert az árnyékok, vagy néha különösen nehéz átjutni egy ajtón. A hátterek nagyon részletezettek (nézzétek csak meg Kyallisar piacát), de ezt sokkal jobbam ki lehetett volna használni, ha egy kicsit több dolog interaktív a játékban. A ládák és dobozok be vannak zárva és szinte csak a veszélyes helyen lehet őket kinyitni.
Néhány embernek problémája lehet az átvezető képekkel, melyek csak fejlettebb vázlatok, valamiféle slide-showban mutatva meg a dolgokat, s csak kiegészítő információt adnak. Személy szerint bizonyos mértékben bájosnak találtam ezt a megközelítési módot (mint ahogy az IWD-ben is. Inkább ez legyen, mint a CGI átvezetések, melyek sokkal csúnyábbak is lehetnek az alacsony költségvetés miatt.

A hang igazán nem kényeztet el minket, eltekintve attól, hogy a karakter dünnyög magában valamit, illetve hogy a szörnyeknek van hangjuk nincs más szinkron elem a játékban (kivéve a mesélőt). Persze nem várhatod el az összes (akció) RPG-től, hogy minden párbeszéd le legyen szinkronizálva, de azért egy kis hang még nem árt meg senkinek.
A zene már sokkal jobb. A dallamok fülbemászóak, és a minőségük általában véve a közepestől a jóig változik.

Multiplayer sajnálatos módon nincs a játékban és ez halálos szégyen, mert a tapasztalatok szerint további értéket és hosszabb játékidőt adna a játékhoz (hosszabbat, mint ami megszokott ennél a stílusnál).

Ha még mindig követtek, megértitek, hogy a Kult messze van a top játékok csoportjától s igazából egy meglehetősen középszerű játék. Van még egy pár dolog, amit el kell nektek mondanom, s ami miatt a játék még a 70%-ot sem kapta meg.
A legfontosabbak a hibák, a hibák, melyek a játék összeomlását okozzák. Elismerem, hogy azóta már két patch is kijött a játékhoz, melyek talán megoldják ezeket a problémákat, de én most a bolti verziót értékelem, ami azt jelenti ezzel kell folytatnom a dolgot, mégpedig a következő anekdotával. A játék egy bizonyos pillanatában volt nálam néhány zsák, így megnövelhettem a cipelhető cuccaim mennyiségét (a normál inventory meglehetősen korlátozott). Ok, szóval sétálgattam a zsákjaimmal, ahogy az ellenfelek szórták el a holmikat, s jónéhányszor néhány igazán értékes és drága tárgyat is találtam.
Röviddel ezután észrevettem, ahhoz, hogy a quickslot-okba tudjam tenni a tárgyakat, először át kellett őket helyezni a normál inventoryba. Mivel már ekkor is nyolc zsákot cipeltem, úgy döntöttem, hogy néhányat kihajítok (meglehetősen fura módon az eladás nem igazán működik). Nem sokkal ezután úgy döntöttem, hogy csinálok egy gyorsmentést és egy normál mentést. Ez utóbbit nem kellett volna, mivel összeomlott a játék, és a Win desktopra kerültem. Mondok még jobbat. Nem kellett volna kidobnom a zsákokat, mert attól a pillanattól mindig beszívtam egy összeomlást, ha normálisan menteni akartam.
Hmm, talán töltsem be a gyorsmentést? Nem épp jó ötlet, mert onnantól kezdve egyik zsákocskámat se tudtam kinyitni. Meglehetősen fura egy ilyen hibával találkozni egy "befejezett" játékban. Az is különleges, ahogy az átvezető animációk néha eltűnnek, vagy torz képet adnak... Mégis milyen komoly probléma okozhat egy ilyen összeomlást, vagy milyen bajai lehetnek a gépemnek, ha betölt egy új helyszínt? Ezek a problémák nem mindig fordulnak elő, de sokkal jobb lenne a játék, ha ezeket a nyilvánvaló dolgokat eltávolították volna a játék kiadása előtt.

A Kult egy akció RPG erős történetszállal a meglehetősen eredeti képesség rendszerrel és néhány jellemző vonással. A jó szándék ugyanakkor teljesen gallyra ment a vacak kivitelezés miatt. Ez meglehetősen durva ítélet a 3D People kezdő darabjára, de az ember egyszerűen nem mehet el szó nélkül a problémák és az ismétlődő aprócska (de annál idegesítőbb) hibák mellett.
Ha ezek a pontatlanságok elmaradnak a kiadáskor, a Kult minden bizonnyal egy jó kis közepes játék lehetne, anélkül, hogy bármelyik részében is különösebben kiemelkedne.

Előnyök Hátrányok
  • Jó történet
  • Attunement rendszer
  • Mértékletes, de hatékony átvezető animok
  • Addiktív
  • Pár humoros darab
  • A bolti verzió idegesítő (összeomlást okozó) hibákat tartalmaz
  • Nagyon sok apró hiba
  • Rövid (még akció RPGnek is)
  • Nincs szinkron a párbeszédeknél
  • Elavult grafika
  • Nincs multiplayer

Szerző: Ryuken
Forrás: Fragland

(Vissza)