Főoldal
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Általános
Jellemzők
Engine
FAQ
Rendszerspeci

Játékvilág
Világ
Történet
Witcher
Felszerelés
Fajok
Karakterek
Szörnyek
Pillák

Háttérinfók
Interjuhék
Előzetesek
CommunityQ&A
IGN Blog
Fejlesztői izé
DevDiary

Galéria
Screens
Concepts
Posters
Models
Üdvözlet

2007.03.02. - Kwish

Eurogamer előzetes, meg mások is...

A CD Projekt nem is olyan régen bemutató tartott a nagy sajtóképviselőknek a játékról. Jó sokan voltak, úgyhogy biztos sok anyag megjelenik a napokban. Négy már ki is jött, sok újdonság nincs bennük, úgy látszik a játékról már mindent elmondtak. Egy lefordítva, a többiből az érdekesebb (többnyire már ismert) dolgok szemezgetve...

Az RPGk olyanok, mint a McDonalds hamburgerek - mondta valaki a CD Projekt csapatából. Mindenhol ott vannak, és nehéz őket megkülönböztetni egymástól. Az RPGk mind egyformák. Patkány-gyilok a szintlépés érdekében. Érzelgős karakter design. Egy világ, ahol a jó a gonosz erői ellen harcol, hogy felszabadítsa a világot a zsarnokság alól. És orkok. Orkok mindenütt. Üsd meg őket. Lépj szintet. Így tovább. No, most mehetsz, és vehetsz magadnak egy bőrmellényt.

A remények szerint a The Witcher azért más lesz. Először is, az elfek terroristák. Nem azok a hóbortos, kényeskedve járó beszari alakok, akik ott szökdécselnek az erdőben furulyán cincogva. Ezek a rossz fiúk az AK-47es fantasy megfelelőjével járnak. A karakterek, a hangulat és a környezet kulcsfontosságú a The Witcherben, s olyan jellemzők, melyek kimagaslónak bizonyultak a lengyel fejlesztők által megszervezett bemutatón / próbajátékon, melyen az Eurogamer is részt vett.

Hacsak nem te vagy az egyik a néhány lengyel olvasónk közül, igen komoly az esélye annak, hogy még nem olvastad Andrzej Sapkowski könyveit, melyeken a The Witcher alapszik. A játék Sapkowski dark fantasy univerzumában játszódik - ez egy olyan világ, ahol nincs egyértelmű különbség a jó és a gonosz között - és a játékosokat arra ösztönzik, hogy úgy játszanak, ami számukra a leginkább megfelelő. Nagyon sok olyan fantasy létezik, mely érintőlegesen kortárs kérdésekkel és problémákkal foglalkozik, azonban a The Witcher világa és története ennél tovább megy, s olyan témák körül formálódik a játék, mint a rasszizmus, terrorizmus, fajirtás és környezetszennyezés. Arra majd az idő adja meg a választ, hogy vajon a történet be tudja-e teljesíteni az eredeti szándékot, de a CD Projekt csapata nagyon biztos abban, hogy sikerült megragadniuk a The Witcher komiszabbik oldalát.

Geralt a címadó witcher, a mutáns szörny-vadász, aki annak szolgálatába szegődik, aki a legtöbbet ajánlja. Jól forgatja a kardot, és a varázshasználatban sem rossz, egyesek szemében hős, míg mások gyilkosként tekintenek rá. A The Witcherben igen nagy hangsúlyt fektetnek a történetre, s a fejlesztők tervei szerint az élmény inkább koncentrált és mély, mintsem szétterülő és sekélyes lesz. A történet igen összeszedett, hogy a játékosok könnyebben tudják követni az eseményeket. Ez a játékmenet szempontjából azt jelenti, hogy a játék nem amolyan szabadon-bóklászhattok típusú dolog - bár vannak olyan területei, melyeket a játékos kötetlenül felfedezhet és mellékküldetéseket vállalhat el. Általánosságban véve a játék fejezetekre oszlik, körülbelül 45 helyszín és 100 fő küldetés lesz.


A harc is nagyon fontos a fejlesztőcsapat számára, s egy olyan rendszert hoztak létre, mely véleményük szerint természetes örököse az egér-klikkelgetős őrületeknek és a forduló alapú támadásoknak. Egész egyszerű rendszer, időzített támadásokat kell végrehajtani, melyeket a játékos aszerint kezd el, hogy figyeli, miként változik meg az ellenfélre mutató kurzor. Ha az ember megfelelően időzít, akkor Geralt összekapcsolja a kombókat - megmutatva jónéhányat azokból a motion-capture felvételekből, melyeket a CD Projekt elkövetett - s az ellenfeleket vérfelhőbe burkolva csapja le, vagy lebénítja őket, hogy aztán könnyebben lehessen őket tovább puhítani. Ha viszont a játékos rosszul időzít, akkor bizony elhúzódó küzdelemre számíthat. Azzal, hogy a játékos átválthat a gyors, erős, és csapat támadások között, s hogy különféle fegyvereket forgat egy kis taktikai elemet is csempésztek a harcba. A jobb-klikkel a mágikus támadásokat is elő lehet hozni - melyek között megtalálható a standard tűzlabda, a védelmi varázslat, a telekinetikus lökés, az erősítő varázslatok és a föld-alapú csapdák - s ezek szépen kiegészítik a közelharci csapásokat, melyek fokozatosan fejleszthetőek, ahogy a játék halad előre.

Ez a gyakorlatban is jól működik. Amikor Geraltot körbeveszi az ellen, viszonylag egyszerű őket szépen kiegyelni a csoport támadással, mielőtt az ember a keményebb csapásokkal az utolsó túlélőkre koncentrál, s a mágikus támadások is jól megtámogatják a kardozást. Ugyanakkor nincsenek védekező, védelmi mozdulatok, ami egy kissé durva lehet, ha az ember belesül a kombóiba. Talán elegánsabb lenne, ha egy kicsit jobban uralhatnák a játékosok a védekező akciókat is.

Így hogy Geralt egyszerre harcos, varázsló és alkímista, természetes, hogy bájitalokat használnak a játékban, ha átmenetileg befolyásolni szeretnénk a képességeit. Ennek az az árnyoldala, hogy minden bájital egyszerre méreg is, így a játékos nem szopálhatja őket úgy, mint az italokat szombat esténként. Bár befolyásolják az erőt, az észlelő képességet, a sebességet és más egyéb jellemzőket is, az utóhatások között olyan dolgok szerepelnek, mint a bizonytalan látás, az átmeneti vakság, a lecsökkent képességek, s ezek aztán arra kényszerítik a játékosokat, hogy kicsit alaposabban átgondolják, hogy mit is használnak készleteik közül. Geralt alkimista készsége segítségével bájitalokat gyárthat, összegyűjtve az ellenfelek elhullott részeit (a jobb alkotórészekhez egy henteskésre van szükség), a gyógynövényeket és más, egyéb tárgyakat. A kísérletezést semmi sem akadályozza meg, bár a helyes formula nélkül épp olyan könnyen csinálhattok kakát, mint aranyat is.

Persze nem is lenne RPG a statisztikák nélkül, így a The Witcherben is van vagy 250 különleges képesség (skill), melyekkel saját stílusotokhoz igazíthatjátok a játékmenetet, s Geralt karakterének alakulását is. A karakter képességei (mozgékonyság, kitartás és ilyesféle dolgok), a mágikus és a harci képességek egyaránt módosíthatóak a passzív és aktív skillekkel. A küldetések befejezésével tapasztalati pontot szerezhettek, melyeket aztán ezekre a készségekre költhettek el.

A passzív skillek azonnali növelést/fejlesztést tesznek lehetővé, így például a zúzó csapás (Crushing Blow) jóval brutálisabb támadást ad Geraltnak, míg a kőbőr (Stone Skin) növeli Geralt kitartását, szívósságát. Az aktív skilleket a játékos kezeli, s jóval halálosabbá tehető alkalmazásukkal Geralt támadása, illetve megkülönböztetik Geralt harcmodorát a kezdőkétől, színesítve az összecsapásokat. Érdekes módon a játékos nem maximalizálhatja ki az összes készséget az első játék során, s - a CD Projekt reményei szerint - ez, a szerteágazó történettel és a három eltérő befejezéssel együtt, növeli majd a játék újrajátszhatósági értékét.

Számos nem-harci és szociális skill is fejleszthető a játék során, mint például a tolvajlás, ökölharc, alkudozás, lakomázás (?) és a szerencsejáték. Ha a játékos fejleszti alkohol befogadó képességét, akkor képes lesz olyan sok italt elviselni, mint néhány más karakter a játékban, s ezzel új mellékküldetések, vagy titkok válnak hozzáférhetővé. Láttuk működés közben a csábítás skillt: ha sikeresen tárgyaltunk a helyi szolgálóval, akkor egy piszkos kis pornókártya volt a jutalmunk.

A BioWare Aurora enginejére épülő játék igazán impresszív, s millió mérföldre van az NWN-től. Sötét világ, de igazán gazdag a részletekben, az ellenfelek izzó szemétől kezdve a spriccelő, mocskos erőszakkal bezárólag. A mo-cap harc, a bonyolult grafika a kitérésekkel és akrobatikus támadásokkal igazán életképes alternatívát ad a forduló-alapú ütésváltásokkal szembe. A nap felkel s lenyugszik a játék során, a hold és a nap teljesen más fénnyel világítja meg kalandjaikat, s a különféle árnyékokkal benépesített környezet szinte könyörög azért, hogy az ember felfedezze.

Csak nagyon kevés ideig foglalkozhattunk a játékkal - egy RPG esetében egy óra sohasem elég arra, hogy megfelelően felfedezze az ember a dolgokat. De azzal az érzéssel hagytuk abba a próbát, hogy a készítők lenyűgöző mértékben odafigyeltek a részletekre. A The Witcher egyáltalán nem olyan, mint egy hétköznapi RPG, s a CD Projekt egyértelmű módon rászánta az időt a részletekre is. A játék sikere nagyrészt az elbeszélés módján múlik majd, hogy vajon eléggé magával ragadja-e a játékosokat, s hogy jó ütemben visznek-e előre az események. A harc első pillantásra igen impresszív, az animáció felkelti a figyelmet, de hogy vajon hosszúéletű lesz-e a játék, az azon múlik, hogy a játékosok érzékelik-e majd a harc változásait, ahogy halad előre a játék.

Szerző: Matt Martin
Forrás: Eurogamer - The Witcher (First Impressions)


Kiegészítések a többi előzetesből
  • A bemutatón 13 országból 38 újságíró vett részt!
  • Az angol novelláskötet (The Last Wish) megjelenése áprilisra várható.
  • A CD Projekt szerint a játék három fő eleme: főkarakter, történet, harc.
  • A főtörténet 100 küldetésből áll, cirka 30 órányi játékidőt jelent, de a mellékküldetések még további 50 óra játékidőt adnak.
  • A párbeszédek több mint 2.000 oldalt tesznek ki.
  • A játék sok karaktere egyenesen könyvekből érkezik, mint pl. Dandelion, Geralt bárd barátja.
  • A harcrendszert másfél éven keresztül fejlesztették, s több mint 200 mo-cap animációt használtak fel.
  • A történet szálak, durván a játék kétharmadánál kezdenek jelentősen elvállni egymástól (három eltérő befejezés).
  • Felszerelés területen ne várjunk túl sokat, Geralt pl. csak bőrpáncélt viselhet (bár ennek módosítására azért lesz lehetőség).
  • Néhány ellenfél: bruxa (női vámpír); echinop (húsevő növények). Az ellenfelek eltérő taktikát használnak.
  • Érdekes (kisebb rossz) jellegű morális döntések, melyek hatása csak később (akár jóval később) jelentkezik.
Tapasztalatok az éles játék alapján
  • Könnyű váltani a harci stílusok között.
  • Tíz boss-fight várható a játékban. Ezek közül kettő: az egyik egy hatalmas, Frightener nevű bogár ellen, a másik pedig egy tűzlabdákat dobáló varázslóval szemben. A kulcs az, hogy a játékos rájöjjön, mivel lehet őket meggyengíteni (a bogárnál három harangot kell megszólaltani, amitől lebénul, a varázslónál pedig a tanítványait kell leverni, akik védik).
  • A bal egérgomb a próbajáték során egy kissé túlterheltnek tűnt, mivel egyszerre kell használni az ellenfelek megtámadására, valamint a taktikai lehetőségek kiválasztására is. Erre a CD Projekt megoldást is kínál, lesz testreszabható irányítás.
  • Igazán komoly felnőtt tartalom.
Források: IGN UK - The Witcher Preview; IGN RPGVault - The Witcher Visit Report; Gamesradar - The Witcher