Főmenü
Frissítések
Hírek
Cikkek
Társoldal hírek
Végigjátszások

Aloldalak
Bard's tale
Dragon Age
Gothic 3
KotOR
KotOR 2
Kult
Lionheart
NWN 2
The Fall
The Roots
The Witcher
Titan Quest
ToEE
Társoldalak
WoW Hungary
Morrowind HQ
SW: Galaxies
Baldur.hu
Fallout HU
Dungeon Siege 2
Oblivion HQ

Egyebek
Linkek
Impresszum

2007.02.25. - Kwish

Jade Empire - Gamespot értékelés (070223)


A GameSpot elkészítette értékelését a PC verziról, kemény 7,8/10 pontra értékelve a cuccost. Nem az az örömmámor, inkább amolyan fanyalgó a dolog.


Rossz
Összetett történet és karakterek (a BioWare egyik legjobb műve ilyen szempontból); csini kis grafika és szuper szinkron kelti életre a játékot; a jellem-rendszer nagyon jól megtervezett és igazi újrajátszási élményt biztosít. Az egyszerűsített harc meglehetősen váratlan, s nem is kielégítő; a korlátozott karakter beállítási lehetőségek miatt a szintlépések nem igazán izgalmasak; csak néhány dolgot adtak hozzá az Xbox verzióhoz.

A PC játékosok már szinte két éve várnak türelmesen a BioWare ázsiai témájú szerepjátékára, s sok szempontból megérte a várakozás azoknak, akik nem próbálták ki az Xbox verziót. A Jade Empire: Special Edition egy olyan klassz történetet mesél el, mely - a legnagyszerűbb mesékhez hasonlóan - még most is épp oly lenyűgöző és magával ragadó, mint amikor először hallotta az ember. A játék a szörnyűséges démonok és a harcművészet csodálatos és misztikus földjén játszódik, melyet hisztérikus és szívfájdító karakterek népesítenek be, s mindegyiküknek megvan a maga elbűvölő története. Ha kedveled az erős elbeszélést a játékokban, s értékelted a fejlesztők korábbi erőfeszítéseit is, akkor ez a játék sem okozhat csalódást.

Mégis, két év már elég sok idő arra, hogy a repedések is megmutatkozzanak - még akkor is, ha bekerült a játékba a kissé fejlesztett mesterséges intelligencia és pár új küzdőstílus - s az egyéb szerepjátékok és kalandjátékok árnya jóval markánsabban rávetül az egyszerű harcra és a gyér szintlépési lehetőségekre. Az ellenfelek most már jobban védekeznek, de az összecsapások megtartották általában vett egyszerűségüket. Továbbra is amulett ékköveket kell összegyűjteni, s nagyon sokféle harci stílust lehet fejleszteni, de tekintettel arra, hogy nincs egy olyan inventory, melyet kezelni lehetne, vagy egyéb felszerelés, amit össze lehetne gyűjteni a Jade Empire kevésbé váltja be az elvárásokat ezen a vonalon, mint a többi RPG. Tekintettel arra, hogy a harcot és a testreszabási lehetőségeket meglehetősen alulfejlesztették, nem számít, hogy miként tekint az ember játékra (RPGként, vagy kalandjátékként), megállapítható, hogy jelentős lehetőségeket hagytak kihasználatlanul a fejlesztők.

Mégis, a Jade Empire: Special Edition egy nagyon jó játék, ami nagyon sokat nyújthat azoknak, akik még nem kóstoltak bele ebbe a világba. A buja tájaknak és a szokatlan és elbűvölő karaktertervezésnek köszönhetően a játék feltuningolt grafikája az elejétől a végéig lenyűgözi az embert. Kalandjaid során nagyon sok helyszínre ellátogathattok: harcművészeti iskola; szellemekkel megfertőzött romok; kékesben játszó másvilág - s az ember könnyen a hatása alá kerül ezeknek a fantasztikus helyszíneknek. Az ember szeme néha megakad a szögletes karakter modelleken és a fakó textúrákon, s általában véve sem használható a Jade Empire a legújabb grafikus kártyák teljesítőképességének tesztelésére. A játék mégis színpompás, és teli van élettel, csodálatosan jól fut, nincsenek frame-rate akadozások és az Xbox verziót jellemző hosszú töltögetések sem.

Míg a vizuális megjelenítés csak gazdagítja a játék történetét, addig a hanganyag igazán életre kelti. A harc-effektek kielégítőek, bár nem különösebben figyelemre méltóak; viszont a szinkron a legtöbb esetben szuper, s igazán megragadja minden karakter lényegi vonását. S ami igazán lenyűgözővé teszi az egészet, hogy egyszerűen iszonyatosan sok karakter van, s mégis, egyiket sem nehéz és unalmas végighallgatni. A keleties hangzású zenei anyag jól passzol a látványvilághoz.

A fenti elemek felkeltik az ember figyelmét, de igazán a döntési lehetőségek lenyűgöző mennyisége az, ami teljesen leláncolja az embert. Nagyon sok olyan döntéssel találkozhattok, ami vagy a "nyitott tenyér", vagy az "ökölbeszorított kéz" irányába löki a karaktert, melyek a jó és a gonosz durva megfelelői lehetnek. Ezeket a döntéseket a párbeszédek tartalmazzák, melyek többsége hosszú és igazán okosan megírt darab. Például, egyszer lehetőséged nyílik arra, hogy megmérgezd az ellenfeled még a harc kezdete előtt - ez hozhat egy kis pénzt a konyhára, de persze nem túl becsületes megoldás. Ugyanakkor elárulhatod ellenfelednek a tervezett gaztettet, amivel visszanyered a becsületed, s megtanulhatsz egy új harci stílust is. Vagy elutasíthatod a piszkos cselszövést, viszont senkinek nem szólsz róla egy szót sem. Ha a játékos szembe kerül egy ilyesféle döntéssel, akkor az befolyásolja karaktere jellemét, ami aztán hatással lehet a történet elemeire, illetve a játék egyéb tényezőire is (mint például a megtanulható harci stílusokra). A Jade Empire újrajátszhatósági értékének legjava - hacsak nem egésze - leginkább ahhoz kapcsolódik, hogy mi történik, ha a karakter egyik, vagy másik utat választja.

Az összecsapások már közel sem olyan dinamikusak, mint a párbeszédek, bár a felszínen már a harc is elég vonzónak tűnik. Utad során jónéhány küzdőstílust elsajátíthatsz, melyeket aztán a különféle számbillentyűkhöz lehet kapcsolni, s harc közben így könnyen aktiválhatóak 1-10-ig, ami igen szép fejlődés az Xbox négy lehetőségéhez képest. A stílusok lehetnek harcművészeti stílusok, mint a Legendás Csapás; fegyveres stílusok, mint a Dupla Kard (ez a fent említett mérgezéses áldozattól tanulhatjuk el); mágikus stílusok, mint például a Jégszilánk; transzformációs stílusok, mint például a végtelenül hasznos Jade Gólem és olyan támogató jellegű stílusok, mint pl. a Viharsárkány. A PC kiadásban megjelenik két új stílus, az Acél Tenyér és a Vipera, s bár passzolnak a már létező stílusokhoz, igazából semmi újat nem tesznek le az asztalra, s jellemedtől függően csak az egyiket használhatod. Az is lehetséges, hogy a játékos meg se tanulja őket, mivel csak a megfelelő tekercs elolvasásával lesznek hozzáférhetőek.

Ezek a választási lehetőségek érdekesnek tűnnek, de ha már egyszer hozzászoktok a különböző típusú ellenfelekhez, az egész mindig ugyanolyan jellegű klikkelgetéssé degradálódik. Minden stílusnak van egy fő és egy alternatív támadási formája, valamint egy erőtámadása. Aktiválhatjátok a fókusz módot is, ami lényegében egy bullet time időfolyamot eredményez. A támadások többsége a két erőforrás - a chi, vagy a fókusz - egyikét használja ki. Ez még papíron jól hangzik, de a gyakorlatban inkább úgy néz ki a dolog, hogy célba veszed az ellenfelet, s megütöd, vagy rásuhintasz néhányszor, és meghal. Ha nagyobb ellenfélről van szó, talán használod majd a Varangyos Démon (Toad Demon) csapást, hogy megmérgezd, vagy Bénító Tenyér (Paralyzing Palm) ütést, hogy megállítsd, aztán különösebb probléma nélkül lepofozd őt. A legtöbb összecsapás - köztük nagyon sok boss-harc is - tényleg ennyire egyszerű. Ennek a problémának az enyhítése érdekében az ellenfelek most észrevehetően többet blokkolják az ütéseket, és van egy komolyabb nehézségi szint is azoknak a játékosoknak, akik szeretik a nagyobb kihívásokat. De emiatt még nem lesz érdekesebb a harc. Persze most nem azt mondom, hogy a harc élvezhetetlen alapszinten, de viszonylag földhözragadt.

Ha valaki amiatt aggódik, hogy miként oldották meg a kezelést PCn, nos, kellemesen meglepődik majd, mivel az irányítás simán megy a billentyűzet, egér párosítással. Ha valaki harcba kezd, akkor a játék automatikusan célpontnak fogja be a legközelebbi ellenfelet, s a karakter mozgása ezen ellenfél körül történik, mindaddig, amíg meg nem öli, vagy egy új ellenfelet ki nem választ, vagy teljesen elmenekül az adott harcból. Ez egy konzol-központú rendszer, de nem tűnik olyan rossznak PCn sem, s a kamera mozgása elég jó, a látószög elég gyorsan beáll még akkor is, ha a karakter ugrik egyet, vagy kitér egy csapás elől. Az egérgombokkal lehet támadni, a mozgás pedig a hagyományos WASD gombokkal történik. A stílusok közti váltás ugyanakkor harc közben kissé fájdalmas is lehet, különösen ha a magasabb számbillentyűkhöz kötött stílusokat szeretné aktiválni az ember - bár az irányítás működése tökéletesnek mondható. Ha valaki a gamepadet részesíti előnyben, akkor azt is tudja használni, és a funkciói épp olyanok, mint az Xbox verzióban.

Az ember először még összezavarodva keresi az inventory gombot, pedig egyet sem találhat - nos, legalábbis nem olyat, mint amilyet megszokott. A karakter egyáltalán nem rendelkezik páncéllal, és ha vásárol valamilyen fegyvert, akkor az új cucc egyszerűen helyettesíti a régit. A megszokott dolgok helyett most olyan drágaköveket érdemes keresni, melyeket a karakter amulettjébe helyezhet, ezek megnövelhetik az életerőt, a chit, az intuíciót, és még sok más egyebet. A küldetésekhez kapcsolódó tárgyakon kívül (ezek automatikusan bekerülnek az inventoryba, mikor felfedezitek őket), ezek a drágakövek az egyetlen olyan dolgok, melyek felett a játékos valamilyen módon rendelkezhet. A szintlépések során a karakter pontokat nyer, melyeket elkölthet életereje, chije, vagy fókusza fejlesztésére, illetve elköltheti arra a harci stílusra is, amelyikre csak akarja. Ugyanakkor a szintlépés nem jár a más RPGkben megszokott izgalommal, mivel a szintlépés során semmi olyasmihez nem juthat a karakter, amivel korábban nem rendelkezett.

A Jade Empire: Special Edition ezeket a problémákat bőségesen kárpótolja az apró részletekkel és meglepetésekkel. A játék során egy egész kis csapatot gyűjthet össze a karakter, s bármikor kiválasztható közülük az aktuális kísérő. Bár csak kis segítséget adnak a harcban, mindegyik valami egyedi nézőpontot visz a játékba, s közülük többen humorosak és érdekesen viselkednek. Néhány mellékküldetés különösen jól megtervezett, s igazi változatosságot visz a párbeszédekbe és a harcba. Van valami arkade jellegű, felülnézeti lődözgetős minijáték is, melyet mindig akkor lehet játszani, ha az ember léghajón utazik egy másik városba. Bár nem valami nagy szám, azért jó időtöltés utazás közben.

Hogy vajon valaki játszani fog-e a Jade Empire: Special Edition-nel, az teljesen azon múlik, hogy játszott-e már rajta Xboxon. Ha már kipróbáltátok a konzolt, akkor ez a néhány kiegészítés és fejlesztés nem igazán éri meg az újabb vásárlást, mivel a PC verzió nem ad semmi igazán értékeset a játékhoz - nem úgy, mint pl. a Fable PCs konverziója, ami jó néhány órával kibővítette a játékmenetet, míg a Jade Empire konzolos és PCs verziójának befejezése egyaránt cirka 20 órába telik. Ha viszont valaki kihagyta az első verziót, akkor az érdekes történet és a csodás helyszín miatt érdemes megnéznie a játékot.

Kategória Pontszám
Játékmenet: 7
Grafika: 8
Hang: 9
Érték: 8
Korrekció: 8
Összesen 7,8

Szerző: Kevin VanOrd
Forrás: GameSpot - Jade Empire review




Korábbi kapcsolódó cikkek:

2007.01.11. - Jade Empire - CES hands-on beszámolók
2006.11.02. - Jade Empire - FiringSquad interjuhé
2006.10.09. - Jade Empire - IGN PC interjuhé a PC verzióról
2006.05.11. - Jade Empire - Az aktuálissá vált PC verzió...


Az összes kapcsolódó cikk felsorolása